Recenze na divadelní představení SEN NOCI SVATOJÁNSKÉ

Experimentální brněnské HaDivadlo uvedlo již 8. března premiéru divadelní hry Sen noci svatojánské od  proslulého anglického dramatika Williama Shakespeara.

Děj známé divadelní komedie se soustřeďuje na čtyři hlavní postavy, především na krásnou dívku Hermii, která je zamilována do Lysandra, ale má se provdat za Demetria, kterého miluje její přítelkyně Helena. Vinou Puka, který na podnět krále elfů Oberona kouzelným květem očaruje Lysandra a Demetria, vzniká nechtěný milostný čtyřúhelník a situace se zkomplikuje v typickém shakespearovském stylu.

Pro tvůrčí tým HaDivadla se text divadelní hry Sen noci svatojánské stává inspirací a pod taktovkou režisérky Petry Trojanové se proměňuje v mystickou patálii v začarovaném lese plném explicitní nahoty a živočišné přitažlivosti. Prostřednictvím jevištní výpravy (scéna i kostýmy), jejímž autorem je Antonín Šilar, vzniká na jevišti naprostý chaos, kterému napomáhají rekvizity (ošuntělý nábytek z 60. let) a kostýmy, které stírají rozdíly mezi pohlavími a vytvářejí hipsterský vzhled všech herců. Rozkladu klasického divadelní hry napomáhá i hudba Jiřího Konvalinky, která doplňuje atmosféru hry rafinovaným způsobem, i když v nepříliš dobře ozvučených prostorách divadla okamžiky působila rušivě.

Velký obdiv patří hercům (Marián Chalány, Marie Ludvíková, Erika Stárková, Jan Grundman a další), kteří se bravurně vypořádali s neobvyklou choreografií Jaro Viňarského a v jistým okamžicích popřeli zákony gravitace.

SEN NOCI SVATOJÁNSKÉ se nedá racionálně interpretovat. Každý okamžik divadelní hry je praštěný (použito pro nedostatek jiných výrazů), ale nějakým divným způsobem funguje a vytváří atmosféru něčeho neviděného a nevídaného.

Radka Suchyňová

Absolventka Střední školy KNIH, aktuálně studentka na Masarykově univerzitě v Brně.