„Jouu … jouu … checkuj Amosovu flow“

„Jouu … jouu … checkuj Amosovu flow“

Rapper
Jakub Nvota

Martin Trnavský – muž, který opět sází na jistotu – show jednoho muže a opět sklízí úspěch, hromadný smích a nekonečný potlesk, včetně řetězové standing ovation.
Úsporná scéna, na kterou předstupuje PÁN – učitel (on je totiž skutečně PÁN – po vzoru Rytmuse a dalších jiných, více či méně slavných pánů a chlapců v kšiltovkách, kteří si stěžují…) a přebírá před publikem ocenění demonstrující úspěch, slávu, lásku, „prachy“, „lajky“, ale i „fejky“. Nejde však o ocenění pedagogických dovedností Zlatý Amos, ale hudební ocenění „Ďábel“ – nespecifikovaného ročníku.
PÁN po úvodní zdravici se všemi zpěváky, umělci a diváky, navzdory přímému přenosu a přesně vymezenému časovému prostoru pro poděkování, začíná vyprávět svůj příběh o cestě nedoceněného pedagoga s aprobací královské kombinace předmětů (chemie a hudební výchova) za úspěšným hudebním „battlem“ v klubu Waterproof dog a získání obdivu v oblasti umění – tzv. hip-hopu.
Martin Trnavský sice nedodržel časový limit vymezený pro poděkování, trochu přetáhl na cca 100 minut – ale bylo to mimořádně vtipných, upřímných 100 minut.
Práce pedagoga není zcela jistě jednoduchá, ani pro zapáleného letitého učitele, který se snaží svým žákům předat to nejlepší – v alchymii tónů (hudební výchova) a hravosti chemických vzorců (chemie).
Pedagogická profese je poslání, které spočívá mimo jiné i ve schopnosti přiblížit se žákům, nalézt vhodné způsoby, jak je zaujmout a rozvíjet. Rozpor však vzniká v situaci, kdy se pedagog přestane orientovat v tom, co žáci chtějí, čím žijí. Zlom v představení RAPPER nastal v okamžiku, kdy je náš PÁN – učitel konfrontován hudební preferencí nejlepšího a nejoblíbenějšího žáka Vojtěcha, do kterého vkládal tolik nadějí. HIP – HOP se tomu říká a Vojtěch je víc než na klasickou hudbu na „hopec“, kterému se i věnuje jako protagonista Vojtěch aka KRUTON .
Martin Trnavský se pokouší přijít na to, co to vlastně ten HIP – HOP je a čím je tak zajímavý. Při své cestě k pochopení tohoto hudebního žánru, zjišťuje, že má sám nadání pro tento hudební styl. PÁN umí rapovat tak dobře, tak že se stává hvězdou nočního klubu WATERPROOF DOG (dříve Mokrý pes), když v tzv. „battlu“ – bitvě rapperů – vyhraje právě nad KRUTONem.
Skutečnost docenění na lokální „hip-hopové“ scéně se však neslučuje se seriozní povahou pedagogické profese a tak je náš PÁN – RAPPER – na základě anonymu adresovanému řediteli, odejít.
Všechna ta snaha, zápal, poslání a letité oddání, pedagogické profesi končí vniveč – bez jakéhokoliv docenění, poděkování. Východiskem z této nezávidihodné situace může být zjištění, kdo je autorem zaslaného anonymu a vítězná „battle“.
Martinovi Trnavskému to na „stagei“ jde, baví stejně tak dobře vtipnými replikami, ale i upřímným lidským osudem – sny konfrontovanými realitou (velmi podobné jako Kolega Mela Gibsona, též v repertoáru FRÍDY). Trnavský má velmi dobře propracovanou řeč těla a mimiku, která je zřetelná i ze zadních řad divadla a vše je tak precizní, že slovy pedagoga je to na výbornou. Herecký výkon je podtrhován improvizací a občasným zapojením publika. Martinovi dělají společnost dvě půvabné, vysportované profi tanečnice – takže v představení si přijdou na své jak ženy (Martinovi na přirozeném charizmatu neubírá ani profese stárnoucího pedagoga), tak muži (pohled na vysportované ohebné tanečnice nikdy neomrzí).
Pokud se chcete pobavit, vypnout, zasmát se – mnohdy až tak nekontrolovaně, jako byste se zúčastnili hip-hop party s balonky naplněnými rájským plynem, neváhejte a na představení vyražte.
Pokud nemáte rádi hip-hop, rap – vůbec nevadí, protože se dočkáte i jiných hudebních stylů a nástrojů kromě gramce třeba ukulele.

Divadelní spolek Frída

Přemek Doležal

Rád si přečtu jakékoliv slovo, větu, sloupek, povídku, knihu… zkrátka vše, u čehož dávají písmenka smysl a jsou poutavým příběhem. Ke knihám všeho druhu – od ilustrovaných až po ty psané - mám kladný vztah a čtením se rád odreaguji. Nejoblíbenějšími knihami jsou Malý princ, Stařec a moře a Myšlením k bohatství.