La Fabrika: SYNovial (česká recenze)

La Fabrika: SYNovial (česká recenze)

Zajímavá podívaná poskytující mnoho cest, jak si toto vystoupení vyložit. A tak to nejspíš autoři
představení také zamýšleli.

Jak to celé probíhalo?  Téměř beze slov, pokud  pokřik „Baník p**o, Baník“ (což byl jediný slovní projev obou herců, kteří v představení účinkovali) jaksi opominu. S ohledem na výsostné obsazení místa v první řadě jsem měla možnost tento řev pozorovat z blízka. Každý sval těla pevně zatnut, rysy tváře zhrubnuté, síla i odvaha vyřčená v krátkém, rychlém výkřiku. Toliko bylo možno hodnotit z úsporného slovního projevu. Ale kolik toho muži ve skutečnosti vlastně namluví? Zas tak moc ne.

Čeho bylo ve vystoupení více, bylo alkoholu, oříšků a pánské vůně. Všeho se v představení hojně užívalo, aby snad nebylo pochyb, že pivo značky Pilsner Urquell či Starobrno jsou opravdové :) Postupem času se tak podlaha měnila ze suchého místa na mokrou klouzačku, která zvyšovala adrenalin kolující v žilách obou účinkujících i značné části publika. Adrenalin a nebezpečí z atmosféry vystoupení přímo čišely. A to byl očividně záměr – vygradovat napětí, náročnost a také atmosféru představení – tedy přesně tak, jak to v životě muže.

Choreografie vykazovala znaky náročnosti a preciznosti, které jsou Marku Zelinkovi vlastní. Jeho vystoupení můžeme znát např. ze známé taneční soutěže StarDance. Poslední ročník této soutěže Marek Zelinka se svou taneční partnerkou vyhrál. Stejně jako ve StarDance, tak i v tomto představení zazářil v jedné z rolí. Z pohledu mne, jakožto diváka, většina částí vystoupení jako by byla sestavena tak, aby právě Marek zazářil, zatímco jeho kolega Martin Talaga „odedřel těžkou práci“. Nicméně tato spolupráce jim více než „seděla“.

Hudební doprovod byl spíše ojedinělý, i tak však zazníval častěji než slovní komentáře hlavních aktérů. Závěrečná skladba od Jamese Browna It’s A Man’s, Man’s, Man’s World trefně uzavírala celé vystoupení mapující život muže a jeho vnímání světa přes své tělo.
Dovolte mi tedy zakončit mé hodnocení taktéž úryvkem z této písně:
„This is a man’s world… He’s lost in the wilderness, he’s lost in bitterness.”
Tohle je svět mužů… Ztracený ve výstřednosti, ztracený v hořkosti.

PS: Ještě bych ráda přidala malý dovětek.

Divadelní představení bylo uvedeno v Industra Stage. Nemohu neříct pár slov k tomuto zajímavému místu. Příjemné prostředí kavárny a sálu improvizovaného divadla v prostorách bývalé bourárny – zajímavý nápad. Vše doplněno milým a vstřícným přístupem pracovníků Industry dělá z tohoto prostoru kouzelné místo. Vystoupení, která zde najdete, jsou stejně nevšední jako prostory, ve kterých se tato vystoupení odehrávají. Vřele mohu doporučit jak pro čas strávený u kávy, tak pro
zajímavý divadelní zážitek.

Renata Skýpalová

Na Střední škole KNIH působím jako ředitelka. Současně jsem stále pedagog, a tak ráda pomáhám studentům s jejich aktivitami, které žáky i školu dále rozvíjejí. V posledních letech čtu převážně odbornou literaturu (oblast ekonomiky, marketingu, managementu), a proto nabídka četby knih „jiného typu“ je pro mne příjemnou výzvou.