Mínus dva

Mínus dva

Mínus dva – Juraj Nvota

Páteční podvečer horkého květnového dne nabízel možnost „ochlazení“ se v útrobách divadla Bolka Polívky na divadelní hře Mínus dva. Divadlo bylo plné k prasknutí, obsazené byly i přídavné židle u stěn. V představení účinkovali 4 herci, z nichž dva lze právem označit za herecká „esa“. Právě tato esa ztvárnila dva stárnoucí seladony, kteří se setkávají v nemocnici právě ve chvíli, kdy jim lékař oznamuje nepříjemnou zdravotní diagnózu, která způsobila, že jednomu zbývají dva týdny života (Bolek Polívka) a druhému týden (Milan Lasica). Oba hlavní hrdinové se shodnou, že strávit těch několik posledních dní v nemocnici nechtějí, a tak se vydávají za zřejmě posledním dobrodružstvím svého života. Každá postava má jiný charakter a tím se právě krásně doplňují. Taktéž spojení českého jazyka a slovenštiny zrcadlí odlišnosti dvou světů, které se na sklonku života potkaly, aby ještě společně udělaly něco velkého. Vzpomínkové monology jsou vtipně glosovány břitkým humorem, který diváci oceňovali smíchem a potleskem. Závěrečný potlesk byl pak téměř nekončící. Zdálo se, jako by hra byla psána přímo na tělo hlavním hrdinům, ale to není možné, neboť autorem hry je zahraniční spisovatel, se kterým se pánové Polívka a Lasica patrně nikdy nesetkali. Hlavní zápletka byla použita již v mnoha filmech či divadelních hrách, z posledních let mohu jmenovat film: Nejkrásnější den (Der geliste Tag, Německo), který byl v kinech minulý rok. Mít před sebou jen pár dní života je z pohledu autora díla výzvou zamyslet se nad tím, jak by pravděpodobně hlavní hrdinové mohli tento čas strávit. Divadelní představení bych doporučila všem, kteří se dokáží na život dívat s nadhledem a vidí ve všem, co nás čeká, příležitost ještě něco zažít.

Divadlo Bolka Polívky

Renata Skýpalová

Na Střední škole KNIH působím jako ředitelka. Současně jsem stále pedagog, a tak ráda pomáhám studentům s jejich aktivitami, které žáky i školu dále rozvíjejí. V posledních letech čtu převážně odbornou literaturu (oblast ekonomiky, marketingu, managementu), a proto nabídka četby knih „jiného typu“ je pro mne příjemnou výzvou.