Autor a režie: Luboš Balák
Hrají: Milan Šteindler, Jiří Fero Burda / Jiří Pecha, Petr Halberstadt, Filip Teller, Šárka Vaculíková, Mariana Chmelařová, Jaromír Barin Tichý / Jiří Fretti Pfeifer
Produkce: Markéta Tulisová

Datum premiéry: 16. 10. 2015

Délka představení: 100 min s přestávkou
Cena: 330,-

Tvrz – Komedie husitská je,  jak už název vypovídá, humorná podívaná. Přesto v sobě nese nádech dramatična a ponurosti – jinak by to s ohledem na dobu, ve které se děj odehrává ostatně ani nešlo. Představte si osamocenou tvrz, která je na rozkaz zemana nejen osamocená, ale také polorozpadlá. Někomu by se to mohlo v této bojovné době zdát jako neuváženost. Někdo by mohl namítat, že by se mělo opravit opevnění, prohloubit příkop a doplnit obsah zbrojírny. Ti chytří však vědí, že je to záměr. Který křižák by chtěl dobývat zbořeniště, že? Jenže stačí jedna chyba a oheň už je na střeše… Ta osudová otázka zní: Zemřít v boji  nebo v zajetí?

Doba husitská musí být blízká nám všem. Na jednu stranu to pro všechny znamenalo krveprolití, na stranu druhou naději na lepší zítřky. Představení s touto tematikou dost dobře nelze pojmout jinak než důstojně a pro pobavení diváka s typickým českým vtipem. Takto působí i Tvrz. Hra dobře znázorňuje psychologii hlavních postav, kterým je zprvu nějaký boj úplně jedno, jakmile jim však válka klepe na dveře, musí se vzchopit. Stejně tak je tu hlubší myšlenka, kterou si můžeme vzít k srdci dnes  i za několik let.

Aby to celé nebylo tak vážné, je představení doplněno vtipnými vsuvkami, u kterých se po celou dobu bavíte – výjimkou není dokonce ani závěrečná vážná scéna.

Osobně bych ale trochu postaršila  hranici diváků;  vulgarity a určité narážky se zde vyskytovaly celkem hojně a děti by si mohly odnést i něco, co by neměly.  Rovněž bych trochu ubrala na teatrálnosti, gesta postavy Dorotky se mi zdála i na její povahu příliš afektovaná.

Jako celek se mi divadelní hra líbila. Měla vtip, měla základní myšlenku, které se držela, byl dodržen i určitý vývoj postav. Stejně tak se mi líbily kostýmy a doprovodná hudba. Doporučila bych ji všem, kdo mají rádi humornou historickou podívanou.

Věra Škodová

V reálném světě bloggerka a pisálek, v tom nereálně skutečném zase snílek, zarytá posluchačka hudby a velká milovnice dobrých příběhů (a samozřejmě velká kritička filmů podle knižních předloh). Ať už se jedná o fantasy, obyčejný román nebo něco více psychologického, dokáže být závislá vesměs na čemkoliv. Apropo, to se týká především amerických seriálů, bez kterých pomalu nedá ani floka. Závěrem snad jen to, že jejími pařáty neproklouzne ani písmenko.