Ekonomie trošku jinak

Ekonomie trošku jinak

[tabs slidertype=“top tabs“ fx=“slide“] [tabcontainer] [tabtext]Ekonomie trošku jinak[/tabtext] [tabtext]Scénickým čtením ku zábavě a učení[/tabtext] [tabtext]Zábavná ekonomie[/tabtext] [tabtext]Ekonomie dobra a zla[/tabtext] [/tabcontainer] [tabcontent][tab]

Dne 25. 6. 2014 jsme se Střední školou KNIH a Gymnáziem Globe navštívili Moravskou zemskou knihovnu. Součástí naší návštěvy bylo tzv. scénické čtení, které spadá do projektu Listování.

Musím přiznat, že jsem se na tohle představení absolutně netěšila, jelikož jsem se s tím nikdy předtím nesetkala a myslela jsem si, že přijde nějaká nudná postava, sedne si na židli a bude nám nezáživně číst různé úryvky z knihy. Nakonec jsem byla mile překvapená a vděčná za to, že jsem se spletla.

Představení se týkalo českého bestselleru z roku 2009, knihy Ekonomie dobra a zla, jejímž autorem je Tomáš Sedláček. Herci Lukáš Hejlík a Alan Novotný, byli perfektně sladěni a knihu představili opravdu poutavým způsobem. Nejen, že měli perfektně naučený text, doprovodnou hudbu a jiné efekty, ale nepodcenili ani kostýmy, které souvisely s knihou. Oba na sobě měli napůl bílou a napůl černou košili a kravatu, což představovalo dobro a zlo ekonomie.

Samotná kniha představuje širokou škálu pramenů ekonomie od Eposu o Gilgamešovi až po moderní ekonomii dnešní doby. Když se to takhle jednoduše napíše, spousta lidí si může říct, že kniha nebude poutavá a představení nebude stát za nic.  Ale výborní herci spjatí s knihou dávají Listování, vtipný a zajímavý podtext. Celé představení působilo improvizovaně, ale nebylo tomu tak. Také jsem ocenila, že herci komunikovali s publikem a nehráli jen tak pro sebe.

Byla jsem opravdu překvapená formou, knihou a obecně celým Listováním. Jsem ráda, že jsem měla příležitost se tohoto scénického čtení zúčastnit a ráda si někdy zajdu na další.

Barbora Bečvářová

[/tab] [tab]

Na Listování jsem byla vůbec poprvé, i když jsem se chystala na jiná představení, nakonec jsem šla až se školou, a to na představení s názvem Ekonomie dobra a zla, které trvalo 60 minut.

O co se vlastně jednalo? Šlo o humornou frašku na témata ekonoma Tomáše Sedláčka, kterou zahráli Alan Novotný a Lukáš Hejlík, které můžeme znát z televizních obrazovek anebo také z městského divadla Brno.

Představení nás provede menší částí historie ekonomie a ukáže nám, že má nejen tu dobrou, ale i špatnou stránku. Právě pro zvýraznění pomyslného dobra a zla herci použili košile, které byly z poloviny bílé a z druhé černé. Což bylo velmi nápadité.

Další věcí, která se na představení zdála zajímavá a netradiční, je použití hudby, a to nejen předem nahrané, ale i živé, kterou měl na starosti po většinu času Alan Novotný.

Za velké plus považuji také občasný zájem o to, aby se zapojili také diváci do menších debat. Díky tomu se představení zdálo více vtipné a zajímavé. A hlavně bylo prospěšné slyšet názory i dalších neznámých lidí.

Celkově bych akci hodnotila jako velmi zajímavou a užitečnou. Rozhodně by podobná forma výuky mohla být i ve školách, většinu lidí to zaujme a nenásilnou formou je to přinutí k pozornosti.

Martina Závodná

[/tab] [tab]

Listování pro mě bylo úplně novou formou divadelního představení. Nevěděl jsem, co od toho mám čekat a byl jsem na pochybách. Rozhodně mě to příjemně překvapilo. Listování  by mělo seznámit diváka s knihou v zábavnější formě. Probíhá po celé České republice a všude sklízí stejný úspěch.

Představení začalo a na scénu přišli dva muži s dvoubarevnými košilemi v černé a  bílé, které představovaly dobro a zlo, jelikož se představení jmenovalo „Ekonomie dobra a zla“. Lukáš Hejlík a Alan Novotný nás vtipně provedli knihou od Tomáše Sedláčka, která vypráví příběhy už od doby starověkých kultur.

Lukáš Hejlík je rodákem z Brna, který má spoustu zkušeností i z televize, členem listování je od roku 2003. Alan Novotný, který je taktéž rodákem z Brna, se po absolvování brněnské konzervatoře v hereckém oboru, přidal do rodiny městského divadla v Brně.  Když se oba již zmínění herci objevili na scéně, první co každého zaujalo, byly dvojbarevné košile, které přesně představovaly dobro a zlo, což bylo zakomponované do celého průběhu dění. Zahráli nám různé ukázky z knihy s různými příběhy. Do představení byla zakomponována hudebna. Často se zpívalo, Alan předvedl i schopnost beatboxu a celkově to do sebe zapadalo.

Herci si dobře rozuměli a bylo vidět, že spolu mají už něco nahrané. Nebáli se komunikovat s publikem a častokrát improvizovali právě v této oblasti.. Celkový dojem byl více než příjemný. Představení mě pobavilo a seznámilo s novou formou divadla. Knihu bych si sice nepřečetl, protože to není můj typ zábavy, aby odcházel jsem spokojený.

Daniel Klíčník

[/tab] [tab]

Dne 25. 6. 2014 jsme jakožto studenti Gymnázia Globe viděli divadelní představení Ekonomie dobra a zla pocházející z pera slavného českého popularizátora ekonomie Tomáše Sedláčka. Představení, jehož jsme byli svědky, nás vzalo na cestu skrze celou historii lidstva, při níž jsme prostřednictvím příběhů slavných historických osobností poznávali nejen ekonomické principy, ale také věčný boj dobra se zlem.  Zjistili jsme, že jedno nemůže existovat bez druhého.

Představení bylo doprovázeno vtipně pojatými pasážemi, nebo spíše bylo jimi celé doslova prošpikováno. V kostýmech, jež byly příhodně černobílé se Alan Novotný představující zlo a Lukáš Hejlík představující dobro skvěle doplňovali. Hlavními postavami byly historické osobnosti jako sumerský vládce Gilgameš, antický filosof Platón, Ježíš Kristus nebo myslitelé jako Descartes.

Představení doplňoval hudební doprovod, jenž umocňoval komičnost některých situací. Závěrem jsme se dozvěděli smutnou, leč pravdivou věc, a sice, že svým způsobem jsme všichni otroky vlastních tužeb a umělým zvyšováním spotřeby věcí, jež nepotřebujeme, se naše štěstí nezlepší. Byli jsme poučeni o tom, kam směřuje ekonomika západního světa, a jakým směrem se bude pravděpodobně ubírat lidská společnost.

Celkový dojem z představení, jež bylo plné humoru i mírné ironie, však diváka nenechá chladným a naplní ho optimistickým dojmem.

Martin Svoboda

[/tab] [/tabcontent] [/tabs]

MaiQa Závodná

Se čtením jsem začala už ve chvíli, kdy jsem se v první třídě naučila číst, ale kladný vztah ke knihám jsem měla snad už od narození a to hlavně díky mé matce. Až do třetí třídy jsem četla spíše knihy s hrdinkami mých let, ale potom jsem se dostala i ke čtení literatury pro dospělé, protože dětské mě už přestávaly bavit. Asi v sedmé třídě jsem našla kouzlo fantasy, později jsem přešla na young adults (mladistvé) literaturu, ale i tak stále vyhledávám hlavně knihy s fantasy tématikou. Už nějakou dobu nemám žádného úplně oblíbeného autora, ale mezi mé oblíbené rozhodně patří Suzanne Collins, Richelle Mead, Karolina Limrová a stále ještě Thomas Brezina, od kterého jsem četla skoro všechny knihy.