Autista a retrívr na divadelních prknech

Oceňovaný román Marka Haddona se dočkal své divadelní adaptace z pera zkušeného britského dramatika Simona Stephense. Není proto divu, že po ní sáhla i česká divadla, konkrétně městské divadlo Brno.

Pokud jste o Podivném případu se psem ještě neslyšeli, jedná se o příběh patnáctiletého Christophera Boonea s Aspergerovým syndromem. Žije sám s otcem a kvůli své poruše nerozumí lidským emocím, metaforám či sociálním situacím. Na druhou stranu je velice inteligentní. Chápe logické a matematické úlohy, nad kterými každému druhému člověku nechává rozum stát. Na začátku hry najde na zahradě sousedčina psa zabodnutého vidlemi. Jelikož má rád jak zvířata tak detektivky, rozhodne se vypátrat pachatele.

Herci v téhle hře naprosto vynikají. Zvlášť Vojtěch Blahuta v roli Christophera předvádí úžasný výkon. Je na něm vidět, že se pečlivě připravoval a osvojil si nekoordinované pohyby těla od křečovitých gest rukama až po tikající pohledy hlavou. Ostudu nedělají ani účinkující ve vedlejších rolích. Igor Ondříček s Alenou Antalovou přesvědčivě zpodobňují rodiče, kteří, přestože svého syna milují, často dělají chyby a neumí se vždy dobře poprat s jeho odlišností.

Scéna pro tuto hru je velice dobře připravená. Jde hlavně o osvětlené kostky či projekci, tyto skromné prostředky dokonale dokreslují vnitřní svět hlavního hrdiny plného logiky, řádu a matematiky.

Podivný případ se psem je zkrátka silně emotivní a vtipná podívaná, na kterou se vyplatí jít podívat.

Václav Němec