Jste zombie? Přežijí jen milenci

Jste zombie? Přežijí jen milenci

Melancholický snímek o páru upírů, kteří žijí své životy a ovlivňují při tom chod dějin a velkou část kultury zombíků. Nejsem příliš ovlivněn celým upířím světem, proto se na věc dívám především ze stránky konkrétního díla.

Lidstvo je špatné, neschopné, zmanipulovatelné. Jsou jídlo a hračka na ovládání. Na vše je dost času, události se opakují znova a znova. Zdroje jsou neomezené, hodnota materiálních věcí je takřka nulová, vše už tu bylo. S takovouto náladou budete odcházet od dodívaného filmu, a autorům se navození této atmosféry pekelně daří. Pomalé plynutí času a celá nálada snímku je dokreslena bravurní kamerou a hereckým ztvárněním, tato stránka filmu je opravdu vydařená. Stejně jako naléhavé a neutěšující prostředí vylidněného Detroitu a chudého marockého města Tanger.

Kolik století vydrží upíří láska? Navždy… Dva upíři dokážou ve svých myšlenkách pokrýt takřka celé dění lidstva. Jaké je to vědět vše co ví ostatní lidé? A víc? Proč jsou upíři ‚ti lepší‘? Dokážou se odpoutat od času a dokážou být v myšlenkách díky tomu mnohem více nad věcí. Stejně jako lidé se ale nedokážou odpoutat od nejnižších pudů a potřeb, jak jde o jídlo nebo o blízkého jedince, jsou schopni čehokoliv.

Samotné snížení lidstva na zombies a potravu je zajímavý myšlenkový koncept, narážející ovšem na fakt, že i upíři jsou na jejich existenci závislí výrazně více, než jenom jako na zdroji živin. Také některé snahy o nabytí dojmu jak je lidstvo špatné často naráží na nepřesnosti v použitých faktech, a pro znalého diváka poté neplní svůj účel a spíše má pocit, že buď je scénárista neznalý, nebo se zoufale snaží manipulovat s pevnými daty. Film předává především náladu, ale i tak na něm je na první pohled vidět nízký rozpočet. Není to nutně na škodu, je to prostě fakt.

Only Lovers Left Alive rozhodně není dílo pro každého, nálada kterou navozuje je maximálně provokující až depresivní, je však svým způsobem velmi unikátní a povznášející. A je na co se dívat.

vice scala