Úsvit naší zkázy

Úsvit naší zkázyScore 80% Score 80%

Asi není člověka, co by neznal původní Planetu opic. A také hodně lidí zná remake od Tima Burtona, který si zrovna moc příznivců nezískal. Mnoho lidí tak už od tohoto příběhu odvrací oči, což je rozhodně škoda. Rupert Wyat dal ve Zrození planety opic jasně najevo, že opice mají stále co říct, dokáží zaujmout a dojmout. A i když na režisérské křeslo u druhého dílu usedl někdo jiný, pokračuje stále ve stejném duchu, což je jedině dobře.

oficiální trailer k filmu

Úsvit začal přesně tam, kde Zrození skončilo. Vir, který měl léčit lidi, vyhubil skoro celou planetu a zbyly jen hrstky přeživších, kteří jsou proti němu imunní. Ti se sdružují po skupinkách ve městech po celém světě a ta pro film nejdůležitější se nachází v San Franciscu. Opicím vir svědčí – jsou inteligentní a tvoří nová společenství, nastupující inteligenci, která hodlá převzít nadvládu nad planetou. Tedy někdy v budoucnu.

Uběhlo totiž 10 let a Cézar, první inteligentní primát a vůdce, vytvořil v lesích nad San Franciscem fungující mírumilovnou komunitu několika desítek až stovek opic. Lidé se tu neobjevili už několik let a má se za to, že již vymřeli. Avšak když se ukážou, nastane rozkol – snažit se o mírumilovné soužití, což je cílem Cézara, či tvrdě zaútočit a vyhladit je, dokud jsou slabí?

Příběhově film není nikterak výjimečný. Od začátku přibližně tušíte, co se bude odehrávat. Pro někoho nudnější první polovina je však úžasným okénkem do života opic. Ne těch, které známe my teď, ale těch, které se chovají jako lidé. Je mrazivé sledovat Cézara, který se bojí o svou rodinu stejně jako o celou komunitu, trápí jej problémy, které běžně řeší lidští hrdinové, a musí čelit vážným rozhodnutím.

Druhá část se pak překlápí do menší bitvy mezi lidmi a opicemi, nebudu však raději prozrazovat, proč a jak k tomu došlo. Pokud čekáte epickou podívanou plnou akčních soubojů, výbuchů, ta budete zklamáni. Film totiž servíruje od každého trochu. Hlavní bitva je poněkud kratší a méně velkolepá, než byste čekali (hádám, že nezbyly finance, které spolykala animace opic), přičemž přináší několik doslova úžasných scén – hlavně ta, kdy tank projíždí bojovou scénu, kamera je na jeho věži vedle hlavně a ta se otáčí kolem dokola. Už po jedné otočce se vám bude motat hlava, ale rozhodně to stojí za to. Jedna z mála WOW scén tohoto filmu.

Kdo si bezesporu zaslouží pochvalu, je Andy Serkis a všichni, kteří hráli a vytvářeli opice. Lidé zde totiž hrají vedlejší roli. A i když se při proslovu Cézara nedostavuje stejné mrazení na zádech jako u jedničky (přeci jen – mluvící opice!), stále je to neuvěřitelný zážitek. Ostatně, posuďte sami.

Celkově tedy film působí pomalejším, citlivým dojmem. Nemá takové tempo jako jednička a chybí mu i lidský herec výraznějšího formátu (James Franco byl perfektní), pokračuje ale přesně na té notě, jakou snad všichni fanoušci chtěli. Opice jsou ve skvělé formě a těším se, až to lidem pořádně nandají ve třetím díle, kde se už třeba dočkáme většího konfliktu a tvorby velké opičí civilizace.

Hodnocení

80%

Shrnutí Citlivý snímek s vynikajícími opicemi, kde člověk hraje druhé housle. Toto pokračování jede v perfektně zajetých kolejích a já se nemůžu dočkat, až bude třetí díl. Opice, do toho!