Zapomeňte na Stmívání. Tady přežijí jen milenci

Adam a Eva. Dva milenci a upíři. Stačí tyto dvě věty a většina lidí, včetně mě, by se u pokladny kina otočila na podpatku a raději své peníze utratila jinde. Jenže to by byla chyba a škoda. Přežijí jen milenci totiž není obyčejný film, který byste v kině očekávali. Citlivý, silně melancholický, plný výborné hudby a hodnotící naši společnost zpovzdálí.

Kostra příběhu je jednoduchá. Upíři Adam a Eva jsou spolu již po staletí. Před nedávnem se rozhodli žít osamotě. Ona v Tangeru, on v Detroitu. Oba dva se skrývají před zraky lidí a slunečním světlem. Oba žijí své noční životy. Je to již dlouho, co se rozhodli, že nebudou pít krev z lidí. Místo toho si ji shánějí z nemocnice. Odloučení jim nevydrží dlouho a Eva cestuje do Ameriky za svým milencem. Do toho se však přimíchá její sestra – nezkrotná a žíznivá. V tomto momentě nastávají veškeré problémy a poklidná idylka se pomalu hroutí.

Postav je ve filmu pramálo – krom dvou hlavních najdeme jen pár vedlejších. Výběr herců hodnotím jako brilantní. Jejich výkony podtrhují atmosféru filmu. Tom Hiddleston (Avengers, Thor) jako Adam, Tilda Swinton (Musíme si promluvit o Kevinovi, Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň) či Mia Wasikovska (Alenka v říši divů) – ti všichni mají co říct.

Jarmusch se ve snímku nedívá na upíry jako na vraždící stroje pijící krev, ale spíše je zobrazuje jako citlivé, dlouho žijící bytosti milující hudbu a knihy. Opovrhují lidstvem a tím, jak se chová vůči sobě a planetě. Nesměřují vpřed, již všechno poznali. V tom je jejich pohled zásadně jiný.

Celý film je tak spíše než vyprávěním příběhu alegorií, která vás přiměje se zamyslet. Je nutné dívat se mezi řádky. Paralel na soudobé problémy je tu několik.

Melancholickou atmosféru podtrhuje hudba Jozefa van Wissema. U nás zcela neznámý autor ohromuje mixem orientálních prvků, jemných tónů a hrubých zvuků strun.

Chcete-li v kině zažít něco nezvyklého a jiného než jen běžnou Hollywoodskou produkci, zkuste se vypravit třeba v Brně do Scaly. Film také za pár měsíců vychází oficiálně na DVD.