Kobry a užovky

Kobry a užovky

Režisér Jaroslav Žváček představil ve svém novém filmu s názvem Kobry a užovky sociální drama vykreslující bezvýchodnost situace jedné české rodiny se sociálně nestabilním klimatem jejích členů – matky, dvou bratrů a babičky. Bratrské duo na plátně bravurně zahráli skuteční herečtí bratři Hádkové, ve filmu však vystupují pod přezdívkami. Starší bratr Užovka (ztvárněn Hádkem starším) je oproti svému mladšímu bratrovi zvanému Kobra (Hádek ml.) tím rozumnějším, který se snaží svého bratra tahat z malérů, tedy alespoň do chvíle, než mu nedojde definitivně trpělivost. Mladší bratr je „smažka“, ztracená existence, nenapravitelný „čorkař“, zkrátka beznadějná existence, které se snaží věřit snad jen jeho babička, která jej označuje za zvířátko. Herecké výkony bratrů Hádkových byly naprosto skvělé, především Kryštof měl roli nastudovánu velmi pečlivě a po odborném zásahu paní kostymérky a vizážistky byla jeho postava feťáka naprosto realistická.

Tragická situace vykreslená na plátně bohužel není ničím vzdáleným, co se nemůže odehrát kdekoliv v naší blízkosti, či právě v našich rodinách. Režisér snímku Jan Prušinovský má na svém kontě režii filmů jako je Čtvrtá hvězda či Okresní přebor  – poslední zápas Pepika Hnátka. Doposud jsme tedy měli možnost sledovat pod taktovkou pana režiséra spíše tragikomické situace. Tragické momenty ve filmu Užovky a Kobry až mrazí. Přestože tento film mohl být další tragikomedií, stal se dramatem, který člověka až přimrazí do sedadel kina. Atmosféru ve filmu perfektně dokreslily skladby jako je Knoflíky lásky (Iveta Bartošová), Barák na vodstřel (Aleš Brychta) či Žijeme len raz (Robert Burian).

Skvělý koncert scénáře, režie, hudby a především hereckých výkonů předurčují tento film na nominace na Českého lva. Doporučuji ke zhlédnutí všem, kteří si rádi dopřejí kvalitní zpracování sociálních témat.

vice scala

Renata Skýpalová

Na Střední škole KNIH působím jako ředitelka. Současně jsem stále pedagog, a tak ráda pomáhám studentům s jejich aktivitami, které žáky i školu dále rozvíjejí. V posledních letech čtu převážně odbornou literaturu (oblast ekonomiky, marketingu, managementu), a proto nabídka četby knih „jiného typu“ je pro mne příjemnou výzvou.