Zmizelá

Zmizelá

Napětí. Zmatek. Řada otázek…minimum odpovědí… tedy alespoň do poloviny sledovaného filmu. Tak se dá stručně charakterizovat první dojem z filmové podoby knihy autorky Gillian Flynnové. Tragédie záhadného zmizení mladé ženy (vdané, bezdětné, pocházející z finančně zajištěné rodiny). V poklidném malém americkém městečku postupně retrospektivně odhaluje vztah dvou manželů (Nicka a Amy), kteří vedle sebe žijí pár let a vlastně se vůbec neznají. Jasné důkazy související se zmizením Amy (Rosamund Pike)  svědčící proti manželovi Nickovi (Ben Affleck) vzbuzují v divákovi soucit s jeho ženou, která byla dle svých deníkových zápisků v područí svého manžela, měla z něj strach a bála se nejhoršího… že se jí chce manžel zbavit. Ale ne legální cestou, tedy rozvodem, ale zbavit se jí na dobro. V obavách se svěřuje svému zdánlivě jedinému příteli, svému deníku. O jeho existenci nemá nikdo tušení. Objeví jej až policie při pátrání po zmizelé Amy. A tak vyplouvají na světlo světa nová zjištění, o kterých neměl doposud nikdo tušení, ani Nick. Když už je divák plně srozuměn s tím, že Nick nejspíš svou ženu zabil, aby mohl žít se svou milenkou, nabírá dějová linie zcela jiný směr …

Herecký výkon hlavních hrdinů je velmi věrohodný. Ben Affleck, který bývá často kritizován, že nehraje přesvědčivě, tu zužitkoval svou „apatičnost“, protože filmový Nick apatický až bezcitný (nedává své pocity najevo) opravdu je. A Benovi to jde opravdu skvěle. Rosamund Pike svou roli zahrála chladně, promyšleně, přesně dle profilu Amy. Není co vytknout.

Film rozkrývá bez příkras život dvou mladých lidí. Režisér (David Fincher) knižní předlohu upravil a přidal na dramatičnosti již tak dramatického děje. Rychlý spád a akčnost řady scén jsou střídány dějem pomalým až táhlým, který diváka ukolébává, vzápětí jej však probouzí  o to více děsivější scénou. Režie filmu je velmi zdařilá, velmi dobře je zde využito prolínání aktuálního dění a vzpomínek. Psychologicky laděný film může v každém  zanechat zcela jiný dojem a tím režisér vytvořil prostor pro diváka, aby si utvořil svůj vlastní názor na to, co se na plátně odehrálo. Můžete se to stát i vám?

vice scala

Renata Skýpalová

Na Střední škole KNIH působím jako ředitelka. Současně jsem stále pedagog, a tak ráda pomáhám studentům s jejich aktivitami, které žáky i školu dále rozvíjejí. V posledních letech čtu převážně odbornou literaturu (oblast ekonomiky, marketingu, managementu), a proto nabídka četby knih „jiného typu“ je pro mne příjemnou výzvou.