Panoptikum městečka neznámého

Panoptikum městečka neznámého

Film „Nikdy nejsme sami“ je velmi zajímavou a originální sondou do života lidí, kteří mohou být našimi sousedy, známými nebo neznámými lidmi, se kterými se čas od času potkáme na ulici, v obchodě nebo u lékaře.
Děj filmu se odehrává v malém městečku, kde se prolínají osudy hlavních hrdinů – nezaměstnaného hypochondra (Karel Roden), kterého živí manželka (Lenka Vlasáková), prodávající v místním obchůdku, paranoidního pracovníka vězeňské služby (Miroslav Hanuš), pasáka (Zdeněk Godla) a striptérky Sylva (Klaudia Dudová). Už z výčtu hlavních protagonistů vnímavější čtenář vycítí, že film není komedií, ale spíše sociálním dramatem.
Sociální drama není příliš oddychový žánr, proto jsem při sledování filmu měl chvílemi pocity, jako bych bloudil po vyprahlé poušti a čelil vydatnému horkému větru, který mi do očí nafoukává zrnka písku. Tento pocit byl umocněný střídáním barevnosti filmu – černobílý versus barevný – důvodem této logiky jsem zůstal, i přes určitý časový odstup, nezasažen.
Film je silný, velmi dobře natočený, (režie, scénář Petr Václav), protože jde divákovi hluboko pod kůži a velmi rychle se s hlavními hrdiny sžijete a prožíváte jejich beznaděj, zlost, obavu i zoufalé činy.
Na filmu oceňuji herecké výkony všech herců. Velký respekt Karlu Rodenovi, který si nevybírá jen kasovní trháky a zahraniční produkci, ale i artové záležitosti. Jeho ztvárnění role bylo naprosto věrohodné – a přestože balancovalo na hraně komičnosti a sebeparodie, tak vyjádření neubralo nic na vážnosti, spíše naopak. Lenka Vlasáková, femme fatale z filmu Ženy v pokušení, Karlovi Rodenovi zdatně sekunduje jako herecká partnerka. Rád bych také zmínil výkon Miroslava Hanuše, který – laskavý čtenář promine – smrdí přes plátno, což ještě umocňuje svou nenávistí a zahořklostí. Zdeněk Godla ve filmu vystřídá několik poloh – od agresivního výbušného pasáka až k nešťastně zamilovanému a všehoschopnému zoufalému muži. Klaudia Dudová mužskou část diváků zcela jistě nezarmoutí.
Ve filmu hrají důležitou roli i děti, stejně tak i dětští hrdinové své role zvládli bravurně – až tak, že se mi na některé scény kvůli jejich obsahu nechtělo dívat.
Co říct/napsat závěrem? Zoufalí lidé, dělají zoufalé činy, rodiče si nevybíráme a neberte vše, co najdete v lese.
Osobně si myslím, že film posbírá ještě i další ceny nad rámec již získaného diváckého ocenění z Berlinale, nicméně není úplně filmem pro každého.

Univerzitní kino Scala

Přemek Doležal

Rád si přečtu jakékoliv slovo, větu, sloupek, povídku, knihu… zkrátka vše, u čehož dávají písmenka smysl a jsou poutavým příběhem. Ke knihám všeho druhu – od ilustrovaných až po ty psané - mám kladný vztah a čtením se rád odreaguji. Nejoblíbenějšími knihami jsou Malý princ, Stařec a moře a Myšlením k bohatství.