Protiklady se přitahují aneb co je správného na Správných chlapech?

O tom, že se protiklady přitahují, existují v oblasti filmu historické záznamy už od dob němé grotesky a dvojice Lauer a Hardy. Film Správní chlapi je kriminální komedií, která se vrací do 70. let minulého století, kdy detektivové byli drsní a pornohvězdy byly ekologicky uvědomělé. Usmíváte se? Potom je to nic proti tomu, co čeká vaše ústní koutky při sledování tohoto příběhu.
„Správní chlapi“ jsou opravdu vtipní, užijete si přehlídku všech stupňů tvrdého humoru. Pod filmem je podepsán Shane Black, který se v Hollywoodu proslavil v 80. letech minulého století (Smrtonosná zbraň, Poslední skaut…). Ústřední dvojicí ve filmech tohoto scénáristy jsou vždy protipóly – nejinak je tomu i ve Správných chlapech. Při pátrání po zmizelé pornohvězdě se potkávají nájemný detektiv a smolař Ryan Gosling (např. Zápisník jedné lásky) a tvrďák, nájemná mlátička bez permanentky do fitka – Russel Crowe (např. Gladiator). Oba herečtí představitelé se ujali rolí zodpovědně. Nepřehrávají, neparodizují – přirozeně v divákovi dokáží probudit stejně tak smích, jako i obavu. Kupříkladu já bych se s Russelem Crowem nechtěl potkat na veřejných záchodcích.
Film je plný vtipných hlášek, některé divák pochopí, jiné ne – což je dáno kulturními rozdíly, ale také i např. znalostí názvů sexuálních praktik, příp. jejich překladem do češtiny. Přiznám se, že nejsem přesvědčený o tom, že kriminální zápletka s politickým podtextem byla to nejdůležitější. Pokud ano, patrně jsem nebyl cílová skupina diváka a na příště bych potřeboval detailně propracovanou „sledku událostí“, případně alespoň kreslenou myšlenkovou mapu vyšetřovatele.
Filmu by podle mě neuškodily dvě verze – director‘s cut a kratší – pro mě akceptovatelnější verze (cca o 30 minut). Na druhou stranu film obsahuje velmi vtipné akční scény, u kterých se divák se smyslem pro černý humor pobaví – některé jsou předvídatelné, některé překvapují a baví. A u těch minuty zcela jistě nepočítáte.

Odkaz na csfd.cz zde

Scala-logo

Přemek Doležal

Rád si přečtu jakékoliv slovo, větu, sloupek, povídku, knihu… zkrátka vše, u čehož dávají písmenka smysl a jsou poutavým příběhem. Ke knihám všeho druhu – od ilustrovaných až po ty psané - mám kladný vztah a čtením se rád odreaguji. Nejoblíbenějšími knihami jsou Malý princ, Stařec a moře a Myšlením k bohatství.