Select Page

Když se zamiluje sladkovodní živočich aneb láska mezi kapkami z rybníka

Když se zamiluje sladkovodní živočich aneb láska mezi kapkami z rybníka

Hastrman – Ondřej Havelka

Filmových zpracování na základě literárních předloh bychom napočítali nespočetně, ale těch, jejichž předloha získala cenu Magnesia Litera – to bychom museli pohledat.

Režisérský debut Ondřeje Havelky, který v tomto případě namísto hudebního zážitku s Melody Makers, umně ztvárnil scénář na motivu knihy Hastrman spisovatele Miloše Urbana, slibuje poetický thriller o lásce, s pohádkovými prvky.

Pokud s nostalgickými vzpomínkami po přečtení názvu knihy vzpomínáte na roztodivné obojživelné zelené mužíky – vodníka Česílka či Čochtana obývající rybníček – budete překvapeni. Tento Hastrman je zcela jiný a barvou zdaleka vzdálený zelenému maskotu internetového obchodu s elektronikou.

Příběh se odehrává v 19. století v Sudetech, kam se po dlouhé době vrací šlechtic, majitel panství – baron de Caus (Karel Dobrý) se svým služebným (Jiří Lábus). Baronův rodný kraj plný rybníků dává tušit, že je „něco hastrmanského je v království, tedy spíše panství Causově“.

Šlechtic po příjezdu, jako správný novodobý vodohospodářský manažer, začíná revitalizovat rybníky, které kdysi zbudoval a spravoval jeho otec.  Protože život nejen běžného člověka, ale i vladaře, není jen práce, ale i zábava, De Caus poznává vesnický život, pohanské zvyky i několik výrazných vesnických postav – faráře (Jan Kolařík), učitele (Jiří Maryško), rychtáře (David Novotný), ale především Katynku (Simona Zmrzlá). K rychtářově dceři Katynce okamžitě vzplane tím nejčistším a nejvroucnějším pozemským citem – láskou.

Katynka je nejen krásná mladá žena, sečtělá, ale také odvážná a svá, což šlechtice velmi učaruje. Není však jediným, kdo jest učarován touto „miss vesnice“, nicméně z hlediska toho, co může nezjištné ženě muž-šlechtic nabídnout, se ocitá v užším okruhu potenciálních nápadníků.

Filmové pojetí mi velmi připomenulo zpracování Kytice a Máje (režie v obou případech F. A. Brabec). Jednotlivé části filmu jsou uvozeny folklorem a pohanskými zvyky. Kamera zabírá nádherné scenérie přírody ať již na souši, tak i pod vodou, v rybnících – že se musí při zhlédnutí těchto scén duše tetelit i představitelům Ústavu rybářství a hydrobiologie.

Hudební podkres filmu představují lidové písně, které nazpívali – hlavní ženská hrdinka (Simona Zmrzlá) a herec Jiří Vyorálek (příjemná změna oproti sourozeneckým dialogům z reklamy na mobilního operátora). Zajímavé je i prolínání filmu s hlasem vypravěče – hlavním hrdinou baronem, který ač působí velmi sebejistě a odhodlaně, „voiceover“ pocity v určitých situacích pojmenovává naprosto odlišně.

Herecké obsazení je výtečné – především Karel Dobrý překonal nomen-omen a je v této roli přímo výborný – živočišný, charismatický, tajemný – nijak parodující různé rozpoložení citlivé duše nadpřirozené bytosti. Jan Kolařík jako farář – truhlář, ve volném čase trénující běh na dlouhé tratě velmi dobře sekunduje Karlu Dobrému a popravdě mě napadá připodobnění k Jiřímu Bartoškovi ve filmu „Je třeba zabít Sekala“. V neposlední řadě je potřeba zmínit Simonu Zmrzlou, která vytvořila svým umem takovou atmosféru, že se v průběhu promítání zcela jistě rozšířil okruh potenciálních ctitelů i nad rámec filmové vesnice.

Co říci závěrem? Konec vodníků v Čechách se nekonal, obchod s porcelánovými hrníčky kvete dál a na konci tohoto filmu nejen diváka mrazí … takže vezměte záchranné kruhy, neopren, atlas ryb a šup k rybníku, tedy do kina.

Zdroj obrázku: http://www.ceskatelevize.cz/

Scala-logo

https://www.kinoscala.cz/cz/film/hastrman-8579

About The Author

Přemek Doležal

Rád si přečtu jakékoliv slovo, větu, sloupek, povídku, knihu… zkrátka vše, u čehož dávají písmenka smysl a jsou poutavým příběhem. Ke knihám všeho druhu – od ilustrovaných až po ty psané - mám kladný vztah a čtením se rád odreaguji. Nejoblíbenějšími knihami jsou Malý princ, Stařec a moře a Myšlením k bohatství.