Kolik jmen máš, tolikrát jsi člověkem, obchodníkem i šéfem rozvědky

Toman – Ondřej Trojan

Autobiografický film Ondřeje Trojana, (Pějme píseň dohola, Želary, Občanský průkaz), nás přesouvá do období let poválečných 1945-1948 k postavě Zdeňka Tomana aka (pozn. Also Known As – známého jako) Zoltána Golderberga aka Zdeňka Golderberga aka Zoltána Tomana aka Zola Tomana. Ano, stále se věnujeme, díky filmu více známé, jedné postavě Zdeňkovi Tomanovi, šéfovi zahraniční rozvědky, obchodníkovi všeho druhu od drahých kovů, až po propustky židovských uprchlíků, přecházejících přes území Československa a především osobě, která díky svým kontaktům a dovednostem, zajišťovala finanční prostředky pro komunistickou stranu.

Zdeněk Toman strávil většinu druhé světové války v Londýně prací pro exilovou vládu. Po skončení války se vrací do Československa a posiluje své vztahy s dřívějšími přáteli i novými komunistickými pohlaváry – Klementem Gottwaldem, Rudolfem Slánským a Václavem Noskem. Postupem času se sám stává velmi vlivnou a mocnou politickou osobou. Přiznám se, že do zhlédnutí filmu jsem o tomto funkcionáři neslyšel. Z toho důvodu byl pro mě film podnětem k ex post přečtení mnoha informací právě o této osobě a historických událostech poválečného období. Pokud byla jedním z cílů filmu i osvěta historie pro neznalé – zcela určitě se zdařilo. Navzdory tomu, že film mapuje pouze tříleté období – v závěrečných titulcích se dozvíme i o dalším vývoji a osudech osob poválečné vlády.

Film líčí nejen tříletý vzestup a následný pád včetně útěku Zdenka Tomana, ale také i jeho charakter, vztah k ženám, vlivným funkcionářům včetně Jana Masaryka a také „kšeftařské dovednosti“, schopnost vyjednávat a myslet strategicky. S trochou nadsázky je možné zmínit, že se ve filmu objevuje kříženec Oskara Schindlera využívajícího pro svůj prospěch židovské uprchlíky a Jamese Bonda, který umí ženy okouzlit, nepřátele odzbrojit a v nestřeženou chvíli uniknout.

Každý z diváků si udělá sám svůj názor na to, jaký Toman byl člověk. Jiří Macháček, velmi podobného vzezření jako hraná předloha, táhne 145 minutový film, který je historicky zcela určitě zajímavý. Osobně jsem se postupem filmu začal ztrácet u jednotlivých postav, snad z neznalosti souvislostí, nicméně většina z herců byla podobná svým předlohám. Známé tváře herců, (Stanislav Majer, Jaromír Dulava, Marek Taclík, Miroslav Táborský…), pomáhaly dočasně a v některých případech v orientaci všech politických pohlavárů.  Hudba, (Michal Novinsky), podkreslovala vhodně děj i jednotlivé scény.

Ondřej Trojan zfilmoval příběh ne příliš známého, avšak velmi mocného muže. Pro mě osobně byl film složitější – chvílemi jsem se neorientoval – ať již v osobách, osobních vazbách, tak historických linkách. Z hlediska dějepisného – velmi zajímavá podívaná, které by možná pomohl televizní formát dílů na pokračování.

Scala-logo

Přemek Doležal

Rád si přečtu jakékoliv slovo, větu, sloupek, povídku, knihu… zkrátka vše, u čehož dávají písmenka smysl a jsou poutavým příběhem. Ke knihám všeho druhu – od ilustrovaných až po ty psané - mám kladný vztah a čtením se rád odreaguji. Nejoblíbenějšími knihami jsou Malý princ, Stařec a moře a Myšlením k bohatství.