Jedno velké knižní zklamání

Jedno velké knižní zklamání

Nevím, zda jsem tak okouzlen kvalitou nynější severské krimi literatury, ale tato kniha byla pro mě jedno velké zklamání. Přijde mi, jako kdybych vedle sebe postavil staré auto (tato kniha) a nablýskané nové Porsche (nynější severská krimi).

Nicméně nejprve o čem kniha vlastně je:  Před Vánoci kdosi přejede hlavu starému muži. Mrtvého objeví jeho sedmiletá vnučka Katharina a od té chvíle nepromluví ani slovo. Psychiatr Raffael Horn, který se ujímá léčení dítěte, je proti své vůli vtažen do vyšetřování vraždy. Kriminální komisař Ludwig Kowacs  vysedává na zasněžené zahrádce restaurace, popíjí pivo a v noci dalekohledem pozoruje hvězdy. „Násilné trestné činy, které se odehrávají na konci roku,“ komentuje Kovacs události, „přicházejí velmi nevhod.“ Mimo jiné narušují jeho erotické hrátky s majitelkou secondhandu. Jakýsi psychopatický otec brutálně zmlátí jedenapůlroční dceru, benediktinský farář, který miluje běh na dlouhou trať, slyší hlasy, jež nemají s Bohem nic společného, pošťák v důchodu myslí na sebevraždu a jakási mladá maminka věří, že její novorozeně je ďábel. Psychogram tohoto maloměsta rozhodně není uklidňující – ale kdo z místních obyvatel byl oním nočním návštěvníkem, který spáchal tak strašný čin?

Jakoby na této knize bylo vše špatně. Samotný děj mi přišel přinejmenším strašně nudný a plný zbytečných odboček. Co se zvráceností a podivností týče (přejetá hlava, brutální zmlácení dcery, farář, co slyší hlasy, myšlení na sebevraždu atd.) tak na můj vkus jich bylo až moc a jakoby ani do samotného příběhu nijak zvlášť nezapadaly. Pomalu jsem měl pocit, že dané maloměsto je celé jako jeden velký blázinec a  že ony podivnosti jsou v ději jen na upoutání pozornosti. Moji pozornost sice upoutaly, ale to je tak vše. Nemluvě o postavách. Ty mi přišly jakoby halabala sepsané, jen aby se neřeklo. Neměl jsem z nich prostě žádný pocit. Což se mi u čtení knihy opravdu málokdy stává.  Je to smutné, ale čím dál víc jsem toto dílo četl, tím víc jsem si říkal, ať už je konec a já mohu číst něco jiného.

Bohužel tuto knihu bych asi nedoporučil nikomu a jediné její plus vidím v krátkém rozsahu textu. Pokud chcete nějakou kvalitní krimi literaturu, sáhněte raději po nynější severské krimi a určitě nebudete litovat.

zakoupit host