Kostičas

Kostičas

Píše se rok 2059, svět se změnil – ovládá ho represivní režim Scion, který tvrdě stíhá všechny druhy jasnovidců (od kartářů, přes duchaře či média, až po orákula a krajinochodce) jakožto nežádoucí osoby. Paige Mahoneyová, údajně pracující v kyslíkovém baru, ve skutečnosti členka gangu jasnovidců, které je právě devatenáct let, díky zabití dvou policistů skončí ve spárech zvláštních jednotek. Jednotek, které ji odvedou do míst, kde kdysi býval Oxford… A dnes je tam osada Strážců, kteří využívají jasnovidce k ochraně světa před podivnými stvořeními z Podsvětí. Paige se rozhodne krutým Strážcům postavit a zjistit, jak došlo k trhlině, která je i stvoření vpustila na svět. Otázka je, zda bude někdo ze zdecimovaných jasnovidců ochoten jí pomoci…

Prvotina Samanthy Shannonové, mladé anglické dámy, prorazila mezi bestsellery rychlostí blesku – a není se čemu divit. Kniha je čtivá, má potenciál nejen díky magii, ale i hlubší myšlence (diktatura, represe a boj o svobodu), pobaví vás a chytí za pačesy i vaši imaginaci. Stejně tak se dílu nedá upřít spád a dobrá práce s líčením. Českého překladu se přitom nemusíte bát, neboť neznámé výrazy byly přetlumočeny originálně a trefně.

Nicméně kniha má i své vady, dle mého názoru způsobené především tím, že jde o autorčinu prvotinu – takže až se dočkáme dalších částí plánované sedmidílné série, nejspíš se dočkáme i zlepšení autorčina stylu. Pravděpodobně vás bude rušit, jak autorka neustále zdůrazňuje, že toto není ten starý Londýn a starý svět, který známe my – tady je všechno Sci nebo Scionské. V charakterizaci různých druhů jasnovidců se nejspíš budete trochu ztrácet, protože kategorií je strašně moc (a přitom každá z nich má ještě nějaké podkategorie).

Občas se také setkáte s tím, že nějaká postava prostě nejedná logicky, což by nebylo až tak divné, lidé také nejednají logicky. Ale pokud to autor odůvodní slovy, jež také postrádají logiku, něco už zaskřípe.

Největší zádrhel v logice vás ovšem potká u samotného centra děje – Kostičas, neboli sklizeň jasnovidců Strážci, se odehraje jednou za 10 let. Ten, při němž byla Paige odvedena, je dvacátý. A letos, až po jejím příchodu, se chystá oslava dvoustého výročí příchodu Strážců na tento svět. Přitom první Kostičas logicky musel být až po příchodu Strážců, a tak by Paige neměla v táboře ještě vůbec být.

A přestože děj budete doslova hltat, záhady budete chtít určitě odhalit, najdete si své oblíbené i nenáviděné postavy a zaujme vás určitě i retrospektiva, v níž se ukáže, jak Paige přišla ke svým schopnostem, konec vás trochu zklame. Autorka ho totiž trochu uspěchala a vznikl z toho chaotický příběh, v němž se vyznáte snad jedině po trojitém přečtení. Na druhou stranu… je to teprve první díl ze série, a slečna Shannonová má tím pádem ještě spoustu času nám vše vysvětlit a zaplnit těch pár mezer, co se v Kostičasu našly.

Tomáš Kratochvíl

Student psychologie na Masarykově univerzitě v Brně, je vítězem literární soutěže O Dračí řád pro tvůrce z řad fantasy a sci-fi, National Literary Award for Young Writers a několika menších soutěží. Psaní prózy se věnuje již od osmi let, poezii od deseti. Během svého poměrně krátkého života napsal již několik novinových článků a pár recenzí děl žánrů fantastiky. Zbožňuje umění, především literaturu – jeho nejoblíbenějším dílem je sága Harryho Pottera, která ho přivedla ke psaní – a divadlo, jemuž se také několik let věnoval i aktivně. Volný čas tráví nejčastěji s knihou nebo s propiskou a papírem.

• Lenka Skutilová

Mám takový dojem, že jsme asi každý četl úplně jinou knihu. Tak třeba v té mé byl Strážce jen jeden. A že konec zklame? S tím mi nezbývá než nesouhlasit. No a pro ty, co se ztrácí, je vzadu slovníček pojmů a na předsádce přehledné rozdělení.