Příběh dívky, která přežila holocaust

Příběh dívky, která přežila holocaust

Příběh obyčejné pražské dívky, kterou vyrvali z jejího rodného města, protože v jejich očích byla jiná. Další smutný záznam toho jakých nepředstavitelných zvěrstev byli nacisté schopní.  Kniha je vlastně přepis jejího deníčku.  Takřka jediné osobní věci, která jí jako zázrakem zůstala i v tak nelidských podmínkách, jaké panovaly v Polsku a Terezíně.   Do něho si zapisovala vše od počátečních dětských nadějí až po odevzdanost, přání rychlé smrti jakožto vykoupení z utrpení zakoušeného den co den v koncentračních táborech. Je z něho také dobře poznat, jak mladá dívka pod tlakem vyvíjeným v táborech dospívá až moc rychle, čímž přichází o valnou část dětství.
Helga se z počátku nechce vzdát. Pomáhá mamince, jak muže a doufá, že válka brzo skončí a oni budou volní. Ovšem příjezd do polského koncentračního tábora a oddělení od táty jí nakonec zlomí.  Nakonec na pokraji smrti ji posílají na další práci. Dlouhou dobu montovala německá letadla.  Všude už se mluvilo o tom, že válka brzo skončí, jenže ona už to slyšela tolikrát, že dávno ztratila víru. Na konec i s maminkou jen o vlásek unikne plynové komoře.  Ale když se pak vrací do rodné Prahy, chápe, že už nikdy nebude nic jako dřív.

Kniha tedy pojednává o hrůzách v koncentračních a pracovních táborech. Nikoho neobviňuje, ani se nesnaží soudit, nýbrž poukazuje na smutný fakt.  Protože ji autorka psala částečně ještě jako holčička, je tam občas stopa naivity, kterou ale koncentrační tábor naprosto zničí.  I přesto je kniha psána poutavě, díky autentičnosti si čtenář dokáže lehce představit vše, co dívka prožila.  Je zde zachyceno utrpení židů spolu s krutou snahou nacistů zlomit jejich ducha.  Knihu bych tedy doporučil všem lidem, kteří se zajímají o minulost, tak i všem, kteří se chtějí z minulosti poučit. Ovšem ani ti, kdo hledají pouze poutavé čtení, by se v knize neměli zklamat.

Zakoupit knihu na eshopu nakladatelství Jota

Dominik Klimeš

Je mi šestnáct let a studuji na střední škole. Jsem sportovně založený, přátelský typ. Neopovrhnu ovšem ani literaturou. Moje nejoblíbenější žánry jsou fantasy a sci-fi. Poslední dobou hodně čtu například Zaklínače od Sapkovského. Mezi mé záliby patří rovněž psaní různých povídek.

• František Konečný

Kniha vypadá podle recenze vcelku zajímavě, avšak vzhledem k tomu, že nečtu dobrovolně, tak si ji nepřečtu. Recenze je napsaná zajímavě.