Provokatér

Provokatér

Začne to dítětem potřísněným krví na vlastní zahradě v klidném odpoledni. Pokračuje to děsivými telefonáty, falešnými úmrtími… Jde o vtip? O snahu na sebe upozornit? Nebo o nějakého psychopata, který chce postupně přitvrzovat? Na to se snaží přijít dva detektivové, zatímco sedmnáctiletý Johnny Beskow přežívá se svou matkou alkoholičkou, jezdí na skútru za svým dědečkem, jedinou osobou, s níž si rozumí. Problém je, že se celá situace vyhrocuje, pachatelovy skutky se stupňují a lidé z města začínají být čím dál napnutější…

Karin Fossumová vás spolu se svým Provokatérem chytne a nepustí. Příběh, oděný do roucha z psychologického thrilleru s detektivními prvky, je strhující a bravurně popisuje charaktery postav. Na konci vás bude pravděpodobně mrzet, že už je to celé za vámi.

Způsob, jímž autorka popisuje mysl sedmnáctiletého mládence, zmítaného touhou pomstít se matce za všechna příkoří, která mu způsobila, a upozornit na sebe, vás zaujme a přiměje vás chlapce chápat přes všechny kruté činy, které v průběhu dění spáchá. Podobně vás upoutá i jeho Nemesis – vrchní komisař Sejer, který se vám bude jevit nejen jako inteligentní muž, ale i jako chápající a především lidský, uvěřitelný.

Ostatně celý příběh je prodchnutý až neskutečnou reálností, nad níž se vám bude tajit dech a která vás přiměje si říkat: „Proboha, něco takového by se klidně mohlo stát! Klidně i přímo mně!“

Pravda, možná vás trochu otráví to, jak každý zločin začíná stejně – oběť si žije idylicky, zdánlivě bez jakýchkoliv obtíží, bez strachů,… zkrátka až příliš dokonale. Pak se objeví pachatel a všechno je najednou temné a bolestivé. Tedy alespoň po nějaký čas. Kontrast je až zbytečně silný.

Podobně romantický přístup zaujímá autorka vždy při popisu krajiny. Zezačátku vás takovýto popis jistě nudit nebude, časem to však přinese rigoly a výmoly na cestě s jinak perfektním povrchem.

I přesto Fossumová spěje ke konci s dechberoucí silou. Tehdy nastane hned několik zajímavých zvratů a odhalení. Snad právě proto vás nezklame, že poslední kousíček je oproti zbytku díla tak strašně předvídatelný – ovšem zároveň poměrně realistický. Kniha tedy rozhodně stojí za přečtení a díky necelým dvěma stům stran a spádu nad ní strávíte sotva pár hodin.

zakoupit host

Tomáš Kratochvíl

Student psychologie na Masarykově univerzitě v Brně, je vítězem literární soutěže O Dračí řád pro tvůrce z řad fantasy a sci-fi, National Literary Award for Young Writers a několika menších soutěží. Psaní prózy se věnuje již od osmi let, poezii od deseti. Během svého poměrně krátkého života napsal již několik novinových článků a pár recenzí děl žánrů fantastiky. Zbožňuje umění, především literaturu – jeho nejoblíbenějším dílem je sága Harryho Pottera, která ho přivedla ke psaní – a divadlo, jemuž se také několik let věnoval i aktivně. Volný čas tráví nejčastěji s knihou nebo s propiskou a papírem.