Ruská klasika s více než tuctem jmen

Ruská klasika s více než tuctem jmen

Tolstého psychologický román Anna Karenina je celosvětově znám a oblíben. Byl nesčetněkrát převeden na filmové plátno, televizní obrazovku či divadelní prkna. A co je na této knize tak světoborného? Upřímně, jednoduchou odpověď nalézt nedokážu. Za to mohu říci, že se jedná o dílo s dokonale prokreslenými postavami dotýkající se široké škály témat, která jsou aktuální i dnes.

Děj začíná, když Anna Karenina, manželka vysokého hodnostáře a milující matka, přijíždí do Moskvy, aby pomohla svému bratrovi Štěpánu Oblonskému usmířit se s jeho manželkou Dolly. Anna se seznamuje s Dollinou sestrou Kitty, jenž má dva nápadníky: důstojníka Vronského a Konstantina Levina. Nakonec Kitty Levina odmítne ve prospěch Vronského. Ten se však zamiluje do Anny a nedlouho poté spolu mají poměr.

Hlavní hrdinové románu se vyvíjejí a čelí krizi. Zatímco Anna bojuje se společenským opovržením ke své osobě, Levin se pokouší razit vlastní cestu životem. Skrz myšlenkové pochody těchto a dalším postav, se Tolstoj vyjadřuje k mnoha tématům, ať už politickým, společenským či mravním. Musím rovnou upozornit, že Levinovy filozofické pasáže o ruském zemědělství by mohli moderní čtenáři mít problém překousnout.

Jak si jistě dokážete z předešlého textu představit, kniha má mnoho postav. Ty prozatím jmenované jsou jen pouhý ždibec ze jmen, kterými Tolstoj své dílo zahrnul. Vedlejší postavy je někdy obtížné si zapamatovat. Autor tohoto vysokého počtu charakterů hojně využívá. Často, i během několika řádků, přechází z pohledu jedné postavy do pohledu postavy druhé. Vystřídá tak většinu osazenstva včetně zvířat a dětí. Přesto každý hlas si zachovává svou vlastní prokreslenost a jedinečnost.

Annu Kareninu jsem i přes její široký rozsah dočista zhltl. Jedna věc, která mi vadila, byla nedostatečná korektura. V nejnovějším vydání od Dobrovského skoro na každé stránce chybí nebo přibývají uvozovky, jsou zkomolena slova či je tečka uprostřed věty. Tyto chyby mohou kazit jinak velice dobrou knihu.

zakoupit dobrovsky

Václav Němec

Čtu už prakticky od základky. Začal jsem u komiksů, pokračoval přes fantasy a nyní se už neomezuji na žánry. Ve volném čase hraju improvizační divadlo.