Severské detektivky vs. Dům s matracemi 1:0

Omrzely vás už severské detektivky, ale stále máte žánr detektivek rádi? Mám tu pro vás řešení. Zkuste knihu Dům s matracemi od Rakušana Pauluse Hochgattnera.

Jaký že to nabízí příběh? Do městečka Furth am See  přišlo jaro. Psychiatr Raffael Horn pracuje na zahradě a přitom pochybuje o věrnosti své ženy. Komisař Ludwig Kovacs pochybuje na rybách o nečekané návštětě své dcery. A pak skočí z lešení mladý muž. Na policii přivedou podivně zmlácené dítě. Už po chvíli je jasné, že jde o pověstný vrcholek ledovce.

Nemohu si pomoct, ale  mně tento příběh přišel ohromně zdlouhavě vyprávěn, i když má kniha jen 255 stran.  Možná jsem také zdeformovaný právě severskými detektivkami, ale tato knížka mi přijde jako taková „detektivní pohádka“. Také mi vadilo, že se na první vraždu čekalo vcelku dlouho a kapitoly před ní byly takové mdlé. I nějaká samotná akce se v knize objevuje až po delší době. Vyloženě mě vytáčely ty zlověstné náznaky v různých kapitolách, ze kterých se pak nic nestalo a já si pak jen řekl, proč? Proč ty zlověstné náznaky nedotáhl autor do konce. Kniha má mimo jiné ohromně tíživou atmosféru. Takovou atmosféru, až jsem z ní skončil v depresi. Neříkám, že kniha je vyloženě špatná, ale proti severským detektivkám prohrává na plné čáře, a to snad ve všech ohledech.

Knihu bych doporučil těm, kdo hledají nějakou knihu na zaplnění času (např. při cestě vlakem) a nehodlají číst delší dobu. A také znalcům a milovníkům detektivek a to už jen z důvodu toho, že to detektivka prostě je.  Kniha je mimo jiné dobrá třeba právě pro srovnání s jinými detektivkami. V poslední řadě ji doporučuji těm, kteří se rádi ponoří do tíživé atmosféry alespoň sepsané na papíře.

Zakoupit knihu na eshopu nakladatelství HOST