Vzpomínky na minulost a nejasná budoucnost

Možná si ještě vzpomínáte na tu dobu, kdy se u nás zrodila mánie kolem Stiega Larssona a jeho trilogie Milénium se stala bestsellerem. I já jsem po nějaké době této mánii podlehl a dodnes toho nelituji.  Po čase jsem totiž zjistil, že Milénium nepředstavuje jen knižní trilogii, ale že se kolem tohoto díla objevuje zajímavý příběh, který je spjat s bojem o zachování autorova odkazu.

Je těžké doporučit tuto knihu, pokud jste nečetli trilogii Milénium, protože právě tato trilogie má vcelku velkou spojitost s touto knihou. Jedná se totiž o vzpomínky životní partnerky Stiega Larssona. Pro Evu Gabrielssonovou totiž není Milénium jen knižním bestsellerem, ale hlavně symbolem zápasu za mravnost a spravedlnost. Já osobně beru tuto knihu jako bolestnou zpověď ženy, která milovala svého partnera a také jako zpověď ženy, která bojuje za odkaz své zesnulé lásky.

Eva Gabrielssonová  má v životě tu smůlu, že se nikdy nestala zákonnou manželkou svého partnera. Tím pádem přišla o veškeré dědictví. Bohužel tak musí sledovat, jak se čím dál tím víc rozmáhá „larssonovský průmysl“, který už s osobností, jakou Stieg Larsson představoval, má pramálo společného a stejně tak málo má společného tento průmysl i se samotnou myšlenkou díla.  I když má Eva Gabriellsonová šance mizivé, přesto bojuje za to, aby jí byla svěřena veškerá správa duševního vlastnictví Larssonova díla. Stieg Larsson byl totiž novinářem, který se vyjadřoval k závažným politickým a sociálním problémům, ale také to byl člověk, který ctil a bránil pravdu a spravedlnost či bojoval proti násilí a zlu ve společnosti. Právě tak by si ho totiž měli lidé podle jeho družky pamatovat.

Bohužel se tomu tak úplně neděje a paradoxně k tomu přispívají také Larssonův otec a bratr, kteří se snaží využít možnost velkého zisku a udělali z Milénia a ze Stiega Larssona komerční značku. Zajímavým faktem ale zůstává to, že otec a bratr se o Stiega Larssona začali pořádně zajímat právě až po jeho smrti a do té doby s ním neměli skoro žádný vztah. Pro Evu Gabrielssonovou tito dva muži představují možná předem prohraný boj, ale ona se přesto nevzdává a snaží se o to, aby se jednou neobjevovala fotka jejího milého třeba na krabici od mléka a aby ho lidé brali doopravdy takového, jakým Stieg Larsson skutečně byl.

Tuto knihu jednoznačně musím doporučit všem čtenářům trilogie Milénium i těm, kteří se alespoň trošku zajímají o osudy zajímavých osobností. Kniha však vybízí ke čtení i kvůli samotné snaze Evy Gabriellsonové. Díky ní máte totiž pocit, že i když vede nejspíše předem prohraný boj, přesto se nevzdává a myšlenka nevzdávat se pro dobrou věc za to přece stojí.

zakoupit host