1984 – George Orwell

1984 – George Orwell

O autorovi:

George Orwell, vlastním jménem Eric Arthur Blair, byl významný anglický prozaik a esejista. Během života hodně cestoval a své zkušenosti využíval ve své tvorbě. Zemřel ve 46 letech na tuberkulózu, těsně po dopsání svého nejslavnějšího románu 1984. Ve Velké Británii byl zařazen do první desítky nejvlivnějších autorů 20. století.

O knize:

Jedná se o dystopický román, který popisuje svět v neustálé válce mezi třemi světovými supervelmocemi. Hlavní postava Winston Smith, žije v Oceánii, kterou ovládá Velký bratr se svou ideologií „Válka je mír, svoboda je otroctví, nevědomost je síla“. Celá Oceánie je neustále pod drobnohledem Ideopolicie, která kontroluje každou činnost, ba i myšlenku. Lidé žijí ve strachu a nikdo nikomu nemůže věřit, neboť sebemenší prohřešek je potrestán – ten, kdo se dopustí přestupku (zajímavostí je, že stát nemá žádné psané zákony) je vaporizován a smazán ze světa, jako by nikdy neexistoval. Na Ministerstvu pravdy, kde pracuje i Smith, zaměstnanci každodenně upravují minulost – články v novinách, záznamy o událostech a podobně. Vše se upravuje, aby lid získal dojem, že Velký bratr je neomylný. Avšak Winston pochybuje o správnosti ideologie a snaží se zjistit pravdu …

Kniha byla velmi zajímavá a až překvapivě rychle mě vtáhla do příběhu, který byl místy depresivní či až děsivý při představě, že by mohl být reálný. Kniha byla rozdělená do tří částí a 23 kapitol. První část popisuje vládu Strany a Velkého bratra, druhá zakázaný poměr Winstona s Julií a jejich pokus o navázání spojení s Bratrstvem. Třetí část je vyvrcholení s nečekaným zvratem, kde je popsána krutost a praktiky Strany. Vyprávění je v er-formě. Kniha je napsána stručně, jasně a velmi realisticky. I přesto byly některé pasáže náročné a musela jsem je číst vícekrát, abych plně pochopila myšlenku. Též bylo použito mnoho cizích slov, u některých jsem se musela ujistit o jejich významu. Autor měl skvělou představivost a dokázal popsat krutovládu, kterou sám ani nezažil. Autorův popis společnosti, ve které žil hlavní „hrdina“, byl dokonale promyšlený a do detailů propracovaný. V některých částech připomíná i současnou dobu, jelikož neustálá přítomnost kamer je zcela běžná a využívání internetu o nás prozradí téměř cokoliv. Navíc cenzura je v totalitních státech praktikována dodnes. Možná i díky tomu jsem po celou dobu příběhu cítila hrůzu z toho, jak lehko by se nás to mohlo dotýkat. Dlouho mne autor udržoval v napětí a v naději, že nějaké Bratrstvo existuje. Až do konce jsem věřila, že to nemůže dopadnout jinak než pádem diktatury. Po posledním řádku této knihy jsem byla mírně zklamaná, ale to asi jenom proto, že jsem zhýčkaná happy-endy z amerických filmů. Přečtení této knihy donutí člověka přemýšlet o tom, co má a mít by nemusel, o tom, co se děje a nemuselo by se dít i o tom, co by se dít naopak mohlo.

Na svoji dobu byl autor velmi pokrokový. Své dnes již klasické antiutopistické dílo později inspirovalo řadu dalších autorů. Kniha napsaná těsně po válce popisuje události, které teprve měly přijít, například vzestup komunismu či studenou válku.

Knihu bych určitě doporučila všem, kdo mají zájem o politický život své země.
Za mne je to jedna z nejlepších knih, možná nejlepší, kterou jsem kdy četla.

Lucie Nečasová