Mládí imrvére v hajzlu

Mládí imrvére v hajzlu – C. D. Payne

C. D. Payne a jeho hořký humor. Myslím, že tento styl buď prostě a jednoduše milujete, nebo ho z duše nenávidíte. Já se řadím do první skupiny a lituji, že jsem jeho knihy nečetla dříve, tedy v době, kdy mi bylo právě tolik jako hlavnímu hrdinovi Nicku Twispovi – problematických „náct“. Dále lituji, že jsem si nejprve nepřečetla první díl, ale začala jsem jeho poslední knihou z řady „mládí v hajzlu“ (přesně řečeno osmým dílem). Naštěstí (pro nás neznalé předchozích dílů) autor v každém (možná nekonečném) pokračování úspěšné série příhod ze života Nicka Twispa (původně Davidsona)trpělivě popisuje každou postavu znovu. Jak se v této knize ukázalo, Nick vyrůstal s „falešným“ otcem, který ho nutil pracovat a nyní potkal svého biologického otce. Na Nickovi dosavadní poměry je jeho skutečný otec až nechutně bohatý žonglér, který se rozhodl své mládí (které bylo nejspíš taktéž „v hajzlu“) přenést na filmové plátno. A kdo jiný by byl nejlepším představitelem Nicka Twispa st. než Nick Twisp junior
Styl autora mi vyhovoval, myslím, že pro teenagery je odpovídající. Expresivní výrazy jsou autorovi blízké, nicméně tím knihu zcela nezahltil. Ironie však ze stránek jeho knihy přímo „odkapává“. Úvod knihy byl pro mne spíše vlahý, na C. D. Payna dosti pozvolný a místy hodně popisný, ale když se trpělivému čtenáři podaří přes tato místa dostat, zbytek knihy již rozhodně stojí za to dočíst. Přebal knihy je poměrně pestrý, z výjevu na nich vyobrazených je patrné, že Nickovo mládí bylo opravdu… „v hajzlu“… a deníkové záznamy ukryté uvnitř knihy jsou toho důkazem.
Knihu doporučuji všem těm, kteří se v oněch „nácti“ právě nacházejí i těm, kteří se pomocí vzpomínek chtějí opět do této doby v myšlenkách přenést. Moje další doporučení je – začněte číst od prvního dílu a k tomuto poslednímu se prostě „pročtěte“ :)

Renata Skýpalová

Na Střední škole KNIH působím jako ředitelka. Současně jsem stále pedagog, a tak ráda pomáhám studentům s jejich aktivitami, které žáky i školu dále rozvíjejí. V posledních letech čtu převážně odbornou literaturu (oblast ekonomiky, marketingu, managementu), a proto nabídka četby knih „jiného typu“ je pro mne příjemnou výzvou.

• Martin Klíma

skvělá recenze :-)