Nepředstavitelné

Autor: Henning Mankell
Dílo: Firewall
Zaměření: krimi román
Nakladatelství: Host

Mankellovi a Wallanderovi rozhodně nedochází dech a i po osmé nám naservírovali skvělé dílo.

Muž se zastaví u bankomatu a nepochopitelně se zhroutí mrtvý k zemi. V téže době napadnou dvě dospívající dívky taxikáře tak brutálně, že záhy v nemocnici zemře. Místní policii pak šokuje lhostejnost a necitelnost těchto dívek. Krátce poté postihne kraj Skåne rozsáhlý výpadek proudu. Když však do trafostanice dorazí technik energetické společnosti, čeká na něj děsivé překvapení. Wallander je přesvědčen, že všechny tyto události spolu nějak souvisí. Jenže stopy vedou k jistému počítači a komisař to s ním zrovna dvakrát neumí a není ani počítačový fanoušek. Musí se tak spolehnout na jiné. Mezitím čas ubíhá a případ nabírá katastrofálních rozměrů, pachatel se ukrývá v anonymitě kyberprostoru a před policií je stále o krok napřed.

Jak už jsem psal v úvodu, znovu nás čeká skvělé čtivo. Strašně mě baví číst a zároveň i obdivuji tu cestu, na jejímž konci do sebe vše zapadne. A přesně tohle Mankell ovládá perfektně. Znovu se podíváme za hranice Švédska, konkrétně do Angoly. Prvek ciziny, který má Mankell ve svých knihách nespočetněkrát se mně prostě líbí a baví mě. Velice oceňuji i nápad s onou globální elektronickou hrozbou. Člověk si řekne, že se něco takového nemůže stát, že je to prostě nepředstavitelné, ale ono se to klidně stát může a kdo ví, co by to vlastně doopravdy nakonec způsobilo. Jisté je, že nic pěkného by to nebylo. Prim hrála i nutnost pomoci komisařovi, díky které jsme získali další zajímavou a dobře napsanou postavu. Rozsahově je to opět klasika, možná trošku delší, ale nic hrozného (543 stran). Napětí je adekvátně dávkované, bez zbytečných odboček. Navíc se zde vyskytuje hodně překvapivých zvratů pro osobní život komisaře, což mě taky potěšilo a těším se, jestli se ještě nějak bude vyvíjet konfrontace Wallandera s jedním jeho dlouholetým kolegou. Smutné je, že už tehdy (rok 1998) Mankella a jeho komisaře Wallandera děsila čím dál tím větší násilnost a lhostejnost mladé generace. Co by si asi pomysleli o dnešní době. Nicméně i tento smutný fakt stojí za skvělým hodnocením knihy. Série s komisařem Wallanderem je prostě prvotřídní literární kvalita a díl s názvem Firewall budu hodnotit opět vysoko. Uděluji mu 90%.