Posedlý jedinec

Ty
Caroline Kepnes

Když Guinevere Becková vkročila do knihkupectví, kde Joe pracuje, jako by ho zasáhl blesk. Ta dívka je zosobněním všeho, co kdy chtěl: je krásná, chytrá a má v sobě více sexuální přitažlivosti než jeho nejdivočejší sny. Kvůli ní by třeba vraždil, jen aby ji získal. Guinevere to ještě neví, ale narodila se pro něj. A Joe je odhodlán udělat vše pro to, aby i ona pochopila, že oni dva tvoří dokonalý pár. Když v následujících dnech její svět rozmetá série velmi nešťastných a dosti podivných náhod, je Joe jediný, kdo jí nabídne pomoc a útěchu. Ale to není zdaleka všechno, co je své vyvolené připraven poskytnout! Je s ní i ve chvílích, kdy to jeho vyvolená netuší, dokonce i když o to ani nestojí. On přece ví nejlíp, co je pro ni dobré, ve své velkodušnosti dokonce přehlíží i vady, které se skrývají za Guineveřinou dokonalou fasádou. Opravdová láska bolí, to už Joe pochopil a Guinevere to brzy pochopí taky. Obsesivní vztah se začíná rozjíždět po spirále smrti.

Kniha Ty je jedna z těch knih, jež mi někým byla doporučena. Bohužel i u ní se opět potvrdilo pravidlo, že co se líbí tobě, tak se nemusí zákonitě líbit i mně. Kamarádka toto dílo okomentovala slovy úžasný literární počin a já bych knihu okomentoval asi slovy: žádný zázrak, ale ani propadák.

Na jednu stranu je originální vyprávět příběh v du- formě, ale zároveň to pro mě znamenalo docela dlouhé zvykání si na tenhle styl vyprávění a po celou dobu čtení jsem se s ním tak nějak nedokázal úplně vžít. Nevím, jestli jsem už tak zhýčkán či zkažen čtením toho kvanta krimi literatury, ale toto dílo mně ani nepřijde extra napínavé. Svým způsobem za rušivý prvek považuju i častý výskyt jmen autorů současné americké literární tvorby. Je fakt, že je neznám a při objevení nějakého literáta jsem si musel zapsat jeho jméno a pak si ho na internetu vyhledat. Samozřejmě jsem to dělal z důvodů obeznámení se s díly daného autora, případně abych si nějakou knihu později snad i přečetl. Kniha od Kepnes se tak pro mě stala čtením s častou pauzou a to já zrovna moc nemusím. Rád se totiž do čtení ponořím a čtu bez pauz. Co se postav týče, tak k nim jsem si bohužel nedokázat vytvořit nějaký hlubší vztah. Samozřejmě příběh v této knize musí být svým způsobem divný, ale mně přijde, že je divný až moc. Rozsahově se pak u Ty nacházíme počtem 443 stran zase u klasiky, tedy žádná bichle, ale ani knížečka na dvě hodiny.

Je fakt, že Ty od Caroliny Kepnes zaujme a asi se i víc bude líbit čtenářkám než čtenářům. Mně osobně se z oblasti stalkingu a posedlosti mnohem více líbil Stalker od Keplera. Ty má volné pokračování v podobě díla Skrytá těla, ale já si ho už nepřečtu. Kepnes mě nějak extra nenadchla a knize uděluji 60 %.