Prevít stín

Autor: Carlos Ruiz Zafón
Dílo: Zářijová světla
Žánr: Fantasy román
Nakladatelství: CooBoo

Po ponurých dnech se Irene nemůže dočkat léta a slunce. S mladým Ismaelem v Modré zátoce se zdá být všechno perfektní. Ale záhadný hračkář, který zaměstnal Ireninu matku ve svém sídle v Cravenmoore, střeží hrozivé tajemství. Všechny místnosti jeho obrovského domu jsou plné mechanických tvorů a rafinovaných hraček, jež stvořil, aby unikl osamění. Do některých pokojů se nesmí vstupovat. Brzy se domem začnou prohánět temné stíny a z mlhy kolem opuštěného majáku hrozí obávaná zářijová světla. Z idylky se stane místo hrůzy a Irene s Ismaelem prožijí největší a nejnebezpečnější dobrodružství svého života.

Tak na takovýto příběh narazíte u dalšího fantasy románu od Zafóna. I tady se budu opakovat a musím jen a jen chválit.

Příběhově se pro změnu ocitáme tentokrát ve Francii a Modrá zátoka s městečkem ležícím u ní je autorem mistrně zpracované místo děje. Hned by se tam člověk zajel alespoň na chvíli podívat a relaxovat. Další věc, kterou tento autor prostě umí, je sepsání skvělých postav. Irene a Ismael jsou takové ty ještě nevinné dětské duše prožívající momentálně největší dobrodružství jejich života a snad ani nejde si je neoblíbit a nefandit jim. Kladné body si ale zaslouží i další postavy a ztělesnění zla v podobě stínu, tak to je jednoduše paráda. Stín dokáže být pěkný prevít, alespoň tady v knize. Fantasy linka se opět rozhodně povedla a celému příběhu dodává ty správné grády. Příběh úžasně plyne, dokáže být napínavý i takový mile poklidný a je bez absence hluchých míst. Knihu máte opět přečtenou cobydup. Zářijová světla mají jen 230 stran. Celkově považuji Zafónovi knihy pro mládež za takové knižní mini dezerty. Jejich čtení byla pro mě vždycky slast a požitek (stejně jako nějaký ten mini dezert), ale jelikož jsou mini, tak ten požitek máte bohužel rychle za sebou a vy pak chcete další zákusek, ať už ten opravdový či ten knižní. Ještěže se čtením knih netloustne. Dalším obrovským plusem u Zářijových světel je pak to, že autor dokázal být v textu i vtipný. Rozhodně nečekejte, že se budete smát od ucha k uchu, spíš se jedná o poklidný, milý a lidský humor. Velice kladně pak musím ohodnotit i závěrečný dopis, který je zároveň i závěrem celého příběhu. Konec v této knize je sepsán dokonale a opět tak melancholicky, smutně i šťastně. Tohle prostě Zafón umí.

Jsem trošku smutný, jelikož dočtením této knihy mám dočtené všechny autorovy knihy pro mládež. Vždy to pro mě bylo úchvatné čtení. Jsem docela zvědav, jak se mně zalíbí další romány tohoto autora. Zářijová světla jsou jednoduše úžasná kniha. Sice jí uděluji 100 %, ale nejoblíbenější ze série knih pro mládež od Zafóna není. Tou je totiž Marina, a to jen kvůli prostředí staré Barcelony. Španělsko je prostě úchvatné a já ho miluji. Přečtěte si Zafónovy knihy a třeba si je zamilujete stejně jak já.