Trolí katedrála – Ólafur Gunnarsson

Hlavní postavou tohoto islandského románu je architekt Sigurbjörn Helgason. Jeho snem je postavit v Reykjavíku nějakou velkolepou stavbu. Když získá od svého tchána potřebné pozemky, ihned se pustí do stavby obchodního domu se svým přítelem, tesařem Gudbrandurem. Daří se mu po všech stránkách. Stavba jeho díla jde zdárně kupředu, doma na něj čeká krásná rodina. Vše se obrací v okamžiku, kdy je Sigurbjörnův dvanáctiletý syn vlákán cizincem do rozestavěného obchodního centra a sexuálně zneužit.

Příběh vypráví o tom, jak tato událost ovlivní životy lidí kolem. Nejhůře se s nastalou situací vypořádává otec. Místo toho, aby se snažil být pro rodinu oporou, přestane pracovat a začne pít. Není schopen splácet dluhy, které si nadělal investicí do splnění svého snu a rodinu tak vystavuje mnoha problémům. Nakonec se úplně odcizuje své ženě a přichází o práci. Jeho manželka s dětmi se postaví na stranu jeho nejbližšího přítele a odstraní Sigurbjörna z vedení společnosti, aby jejich stavební firmu společně zachránili.

První polovina kniha je velice popisná. Vykreslení města a okolní přírody je silnou stránkou autorova pisatelského umu. Gunnarssovou slabinou je naopak chybějící hloubka a uvěřitelnost jeho postav. Hrdinové románu jednají v mnoha situacích neadekvátně. Sigurbjörn se například smiluje nad zločincem, který spáchal trestný čin na jeho synovi, když se ocitne v jeho blízkosti. Na druhou stranu však takřka bezdůvodně brutálně napadne svého nejlepšího přítele.

Román rozhodně nepatří mezi bestsellery, přesto však stojí za přečtení. Člověk je ke konci knihy v neustálém napětí z toho, co všechno se může stát, když se hlavní postavy v románu začnou chovat nevyzpytatelně.