Zase něco od sousedů

Autor: Zygmunt Miloszewski
Dílo: Nezaplatitelný
Zaměření: Thriller
Nakladatelství: Host

Po nějaké době tu máme další knihu od našich polských sousedů. Tentokrát thriller Nezaplatitelný.

Píše se konec roku 1944, Němci prohrávají válku a každý myslí na jediné – jak si zachránit svou kůži. Hans Frank, nacistický pohlavár spravující Polsko, ukryje svou nejcennější nakradenou kořist. Umělecké předměty a spolu s nimi i cosi, co mu má po válce zaručit beztrestnost, však později nejsou k nalezení. Doktorka Sofie Lorentzová, historička umění, je jednoho dne povolána do premiérovy kanceláře v naléhavé a přísné tajné záležitosti. Bylo nalezeno Raffaelovo dílo a ona ho má dovézt zpět do Polska. Sofie výzvu přijímá. Není však možnost, jak to provést legálně, a tak ho musí uloupit. Pomáhat jí bude cynický mladý obchodník s uměním, tajný agent ve výslužbě a legendární švédská zlodějka, která byla kvůli této akci propuštěna z polského vězení.

V knize jsou velmi dobře sepsané drsné scény a celé dílo působí tak nějak akčně. Líbí se mi i začlenění strohých čísel, která popisují, o co vše Polsko během druhé světové války přišlo. Líbí se mně i ono silné vyzařování vlastenectví z celého díla. Poláci mohou být právem na tohoto autora a jeho dílo hrdí.

Na můj vkus se ale v knize objevuje až moc historického líčení. Celé dílo pak dále působí místy zamotaně a zdlouhavě. Naopak docela poutavé jsou popisy prostředí. Rozsahově je kniha trochu většího kalibru, ale není to nic hrozného (480 stran). Dále u ní oceňuji samotný námět, je vidět, že si na příběhu dal autor záležet a vyhledal si k němu mnoho potřebných informací. Z postav naší hlavní čtveřice se mně zalíbila jen ta ženská část. Jak zlodějka propuštěná z vězení, tak i historička umění jsou propracované a zajímavě sepsané. Naopak tajný agent ve výslužbě a cynický obchodník s uměním mě chvílemi nudili či vyloženě otravovali a štvali. Co se závěru příběhu týče, tak ten se mně líbil. Kniha jako taková je dobrá, ale od tohoto autora mám přesto raději jeho sérii s prokurátorem Szackým. Toto dílo hodnotím 70%.