Alchymista

Alchymista – Paulo Coelho

Mladý chlapec Santiago se, poháněn svou touhou poznat svět, stává pastevcem a spolu se svými ovcemi putuje krajem. Jeho poklidný život mu však nabourá bláznivý sen, který mu dvě noci po sobě nedá spát a pobízí ho, aby opustil veškeré své jistoty a vydal se vstříc bláznivé výpravě za pokladem ukrytým několik set kilometrů od jeho domovské Andalusie. Bude tedy ochoten dát v sázku vše, co je mu drahé, pro dobrodružnou pouť plnou nebezpečí a nástrah nejen za získáním nevyčíslitelného bohatství, ale taky poznáním sebe sama?

Populární brazilský novinář a spisovatel Paulo Coelho je jedním z autorů, kteří mi svou tvorbou zůstanou vryti hluboko v paměti. Nejen proto, že v jeho příbězích najdu nesčetně odpovědí na svoje otázky týkající se každodenního života, které nejspíš každému člověku vrtají hlavou, ale i proto, že se jeho knihy staly místem mých úvah o lásce, smyslu bytí a pohledu na svět. Jsem toho názoru, že člověku by každá kniha, kterou přečte, měla něco přinést nebo jej o něco ho obohatit, pokud jde právě o Coelha, čtenář se na ponaučení a hlubší význam, který do svých děl úmyslně vkládá, ani nemusí soustředit. Vše ke čtenáři přichází plynule s příběhem knihy, mnohokrát se přistihnu, že se nad několika pasážemi zastavím a uznale s obrovským obdivem dávám autorovi za pravdu. Líbí se mi na něm, že se do všeho snaží zakomponovat vlastní zkušenost, která je díky jeho duchovnímu rozvoji velmi bohatá. Jeho díla ale pravděpodobně nejsou určená pro každého, setkala jsem se s tím, že spousta lidí jeho knihám neporozumí nebo je hlubší podstata nezajímá.

Žánrově se jedná o psychologický román, jehož děj probíhá chronologicky, nicméně doba, ve které se odehrává, není zřejmá. Co se týká formy literárního díla, je napsáno ve třetí osobě jednotného čísla (er-formě). Celý text je psán spisovnou češtinou, jsou v něm obsažena přirovnání a personifikace neboli zosobnění, jež jsou typickým rysem nejen pro tuto, ale pro spousty Coelhových knih.

Tuto nádhernou a poutavou knihu bych rozhodně doporučila každému, kdo hledá pro svůj život směr nebo potřebuje dodat inspiraci a odvahu k tomu, aby jej konečně mohl vzít do vlastních rukou. Neváhejte a vydejte se na cestu za objevením vlastního štěstí a naplněním svého osobního příběhu.