Brennerová

Brennerová – Wolf Haas

Brenner je policista ve výslužbě. Žije s přítelkyní Hertou v jejím bytě. Naprosto nevěří na seznámení se přes inzerát a už vůbec ne pokud jde o ženy ruské národnosti. Povídá se o nich, že jen lákají z důvěřivých mužů peníze a osobní setkání se nikdy neuskuteční. Ale jako policista je i zvědavý a láká ho to zkusit na vlastní kůži. Protože co si člověk sám nezkusí a nezažije, tomu nevěří.

A tak jednoho krásného dne, jen tak z legrace, napíše inzerát. A je překvapen, kolik mu přijde odpovědí. Nejvíce ho zaujme Naděžda z Ruska. Ta totiž rovnou přizná, že posílá fotku svojí sestry, protože je hezčí. Shodou okolností Herta odjíždí pryč, a tak Brenner zve Naděždu k sobě. Ta napíše, že nemá peníze na cestu. Brenner se vyděsí, že z něho chce tahat peníze, ona navrhne, ať on přijede za ní.

Chvíli váhá, ale zvědavost vítězí, a tak odjíždí. Od Naděždy se dozvídá, že mu neodpověděla náhodou, ale vybrala si ho,  protože je bývalý policista. Zoufale totiž hledá svou sestru Serafimu, která zmizela. Odjela za prací, kterou jí nabídl jistý fotograf Mike, a od té doby o ní nemá žádné zprávy. Prosí Brennera o pomoc, ale on odmítá a odjíždí domů.

Svěří se Hertě a ta ho kupodivu přemluví, aby Serafimu hledal. Sám nechápe proč, ale souhlasí. A tím rozjede hru, ve které jde o život. Dojde i na sekání rukou, vyhrožování, svatbu, únos a rozvod. Při vyšetřování se dozvídá, že mu Naděžda lhala. Také se ozve Serafima, která svou sestru vidět nechce. A místní pasák ho varuje, ať nečmuchá, nebo špatně skončí.

Brenner chvílemi lituje, do čeho se to pustil a zároveň je i rád, že může zase dělat to, co ho baví, a sice pátrat. Do poslední chvíle není jasné, jestli bude konec šťastný. Jak už to bývá, velké očekávání plodí obvykle velké zklamání.

Wolf Haas je rakouský spisovatel a vysokoškolský pedagog. Knihami o detektivu Brennerovi dosáhl mezinárodního úspěchu a získal několik literárních ocenění. Kniha je napsána humorně, autor se místy obrací na čtenáře a hovoří k nim. Popisuje pocity, které si vnitřně myslí hlavní hrdina. Je to velmi příjemné čtení, místy až mrazí, a vzápětí se musíte smát. Je to nejvtipnější detektivní román posledních let.

Na obalu knihy je ruka sevřená v pěst a na ní je vytetovaná hlava ženy, název knihy a jméno autora. Tetování má v knize důležitou roli. Knihu bych doporučila všem věkovým skupinám. Je úsměvná, vtipná, nechybí zápletka a je tu i romantika. Takové počteníčko, po kterém se v noci nebudíte hrůzou.

A i když je hlavní hrdina již pán v letech, tak stále má co nabídnout. Léta praxe v práci, která ho bavila, jsou znát. A to, co začalo jako legrace, končí jako vážná věc. To tedy Brenner opravdu nečekal!