Další krásný avšak i smutný příběh

Květy temnoty – Aharon Appenfeld

Židovský chlapec Hugo se ukrývá před nacisty u ukrajinské prostitutky Mariany. Ta ve svém pokojíku v místním nevěstinci přijímá zákazníky především z řad nacistických vojáků. Hugo, ukrytý v kumbále za pokojíkem, jen tiše naslouchá dění kolem sebe a časem jeho city ovládne láska k Marianě. Po válce se situace obrátí a s příchodem Rudé armády je nyní v nebezpečí Mariana. Podaří se Hugovi svou lásku ochránit?

Tato kniha má rozhodně silný námět a samotným zpracováním příběhu je skvěle zvládnutá. Nicméně pojďme na vše popořadě. V knize nenajdete popisy koncentračních táborů, popisy z válečných front, ani se nedostanete příliš do kontaktu s vojáky SS. Kniha jako taková je vlastně osobní příběh chlapce, který uniká před smrtí a musí se vyrovnat se svým zničeným životem. Postava Huga je jednoduše úchvatná. Autor ho dokázal sepsat tak, že s ním naprosto soucítíte a i děkujete, že nejste na jeho místě. Celkově jeho fyzické i psychické dospívání je v knize vykresleno na výbornou. Jeho vnitřní monology jsou pak nesmírně zajímavé a místy i dosti smutné, avšak opět krásně zpracované. Líbilo se mi také, že se Hugo snažil přemýšlet pozitivně a pokoušel se myslet i na budoucnost. Na budoucnost, ve které se všechen smutek a strach rozplyne a bude prostě dobře. I jeho postupné budování citů k Marianě je sepsáno poutavě a příběh by bez tohoto aspektu nebyl tak kouzelný. Zajímavý kontrast pak vytváří Hugovo vzpomínání na to, jak se měl s rodinou dřív dobře, oproti jeho současné situaci. Druhou hlavní postavu Marianu lze rovněž označit za povedenou. Velice se mi líbí spojení prostitutky s morálním charakterem. Zvláštní u této postavy je to, že o sobě neustále mluví ve třetí osobě. Nicméně takto v příběhu mluvily i ostatní její kolegyně. A z této mluvy pak jako kdyby vyzařovala určitá nenávist vůči sobě samotným. Tyto ženy se snažily nějak potrestat za to, čím se živí. I zpracování pocitů Mariany k Hugovi je myslím dobře sepsáno. Samozřejmě pak i Marianě čtenář fandí.

Kniha jako taková nenudí, jsou v ní skryté velké emoce, které čtenáře zasáhnou a už nepustí, nutí čtenáře přemýšlet a uvědomit si, že se opravdu v nynější době máme dobře, ale přesto doba v knize popisovaná zase není až tak úplně vzdálená. Samotné obracení role, kdy naopak potřebuje pomoct Mariana, je rovněž zajímavým prvkem.  Pozitivně pak hodnotím i samotný závěr knihy. K rozsahu pak dodávám, že kniha má 288 stran. Tudíž vám její čtení nezabere moc času.

Květy temnoty jsou příběh ukazující, že uvnitř chlapce se může ukrývat vyspělý a oddaný muž, zatímco prostitutka může mít i morální charakter a že síla lidskosti a lidského ducha je velice silná, na tento fakt by se rozhodně nemělo zapomínat. I z těchto důvodu knihu hodnotím 95 %.