Deset žen

Deset žen

Deset žen – Marcela Serranová

Přebal knihy s nápisem Deset žen má vyobrazeno devět různých kytiček, které spojuje to, že mají svá vlastní jména a růžovo-fialovou barvu (v rozličných odstínech). Kde je však desátá kytička a desáté jméno? Přebal knihy by mohl vzbuzovat dojem, že se bude jednat o pohodové čtení ke kávě. Patrně v sobě bude ukrývat deset příběhů deseti žen… jednoduché, nic zvláštního … ovšem skutečná hloubka příběhů každé z žen se skrývá až uvnitř, na stranách, které jsou v příběhu každé jednotlivé ženy věnovány.

Po přečtení knihy nachází čtenář další spojující skutečnost – každá z žen utrpěla v životě nějaké trauma, které si se sebou nese a snaží se s ním vypořádat. A to svedlo jejich cesty na kratičký čas dohromady, neboť docházely na terapie k doktorce Nataše, která je onou poslední „desátou ženou“, která taktéž poví svůj příběh. Ne osobně, ale ústy své asistentky, která dámám převypráví příběh Nataši, i to, jak se vlastně stalo to, že spolupracují.

Příběhy jsou různé, každá z žen je jinak zdatnou vypravěčkou, některé jdou přímo „k jádru věci“, jiné pomalu rozplétají pomyslné klubko příběhu, dalším myšlenky přeskakují ze vzpomínky na vzpomínku … S každou kapitolou přichází nová žena, nový příběh, nové poznání života dané ženy. Každá z nich je v jiném věku, žila jiným životem, poznala jiné lidi. Společně se setkaly až na tomto společném terapeutickém sezení, která má být současně i posledním.

Knihu doporučuji všem, kteří se chtějí zamyslet nad příběhy těchto žen. Nejedná se o čtení, u kterého se nám napětím tají dech. Je to jako bychom poslouchali příběhy lidí, které jsme nikdy neviděli a s největší pravděpodobností je už nikdy ani nepotkáme. Jen jejich příběhy v nás mohou zanechat nesmazatelnou stopu.

Renata Skýpalová

Na Střední škole KNIH působím jako ředitelka. Současně jsem stále pedagog, a tak ráda pomáhám studentům s jejich aktivitami, které žáky i školu dále rozvíjejí. V posledních letech čtu převážně odbornou literaturu (oblast ekonomiky, marketingu, managementu), a proto nabídka četby knih „jiného typu“ je pro mne příjemnou výzvou.