Detektivky ze Skandinávie máte konkurenci

Spis Rosenherzová – Jan Seghers

Pro jednou jsem se opět rozhodl, že si koupím nějakou novou knížku. Jak je u mě poslední dobou zvykem, opět jsem zapátral mezi detektivkami. Kupodivu jsem si však nevybral žádnou od severského autora, ale sáhl jsem po autorovi z Německa. Tohoto výběru jsem naštěstí nakonec nemusel litovat. Naopak jsem za něj velmi rád. Objevil jsem totiž dalšího skvělého autora, který se kvalitou minimálně této knížky vyrovná těm skvělým severským detektivkám.

Přejděme nyní k ději. Jedné srpnové noci roku 1966 je ve Frankfurtu brutálně zavražděna prostitutka. Brzy začnou kolovat zvěsti o tom, že se jedná o další „případ Nitribittová“ (další zavražděná prostitutka, jejíž smrt způsobila v Německu skandál a viník nikdy nebyl dopaden). O čtyřicet let později je přepadena Tereza, těhotná přítelkyně hlavního komisaře Marthalera.

Komisař dostane tip, že by se měl znovu pořádně podívat na jeden starý případ. Marthaler se však bude muset postavit mocným protivníkům, kteří se snaží ututlat své dřívější hříchy. Spis Rosenherzová musí zůstat za každou cenu uzavřený.

Tato kniha mě chytla hned ze začátku a až do konce mě nadšení z ní neopustilo. Co na ní nesmírně obdivuji, je její lehkost a to, že je naprosto, v celé své škále uvěřitelná. Mimoto se mně opět potvrdilo, že nepotřebuji nevím kolik obětí a nevím jak drastické scény, abych byl s danou knihou spokojen. Jediné, co mně v knize vadilo, byl ten skok z roku 1966 do roku 2005. Obrovským kladem této knihy jsou její postavy, které jsou tak reálné až je to někdy k neuvěření. Bravurně je tu také sepsán vztah viny a trestu a celkově je kniha velice dobře psychologicky propracovaná. Děj sice nekvapí nějakým obrovským tempem, na druhou stranu ani nenudí. Nenalezl jsem zde ani žádné zbytečné pasáže a děj se drží svého a zbytečně neodbíhá od příběhu, který je v knize vyprávěn.

Sečteno podtrženo, tato kniha se v klidu vyrovná bravurním severským detektivkám a dá se směle prohlásit za jejich konkurenci. Já se již nemohu dočkat, až si přečtu další knihu tohoto autora. Než se tak stane, tak tuto knihu doporučuji všem milovníkům čtení a obdivovatelům kriminálek, zvláště pak severských, aby si mohli udělat případné srovnání.