Detektivní ikona a její svět

Henning Mankell – Ruka

Po třiceti letech na stejném pracovním místě je komisař Kurt Wallander unavený, nevrlý a má nutkání konečně něco změnit. Když se mu naskytne příležitost koupit starý statek s rozlehlou zarostlou zahradou na klidném venkově, zdá se mu to jako sen. Idyla se však brzy rozpadne. Komisař na zahradě najde lidskou ruku a posléze celou kostru pohřbenou v mělkém hrobě. Místo zařizování útulného domova tak Wallanderovi nezbývá nic jiného než se pustit do toho, co mu jde stejně nejlépe, a to do pátrání po vrahovi. Druhá část knihy potěší srdce každého Wallanderova fanouška. Autor v rozsáhlém doslovu popisuje, jak celá série vznikala, a prozradí čtenářům zajímavé střípky ze zákulisí slavné kriminální ságy. Následuje přehledný soupis všech dvanácti dílů, medailonky nejdůležitějších postav a rozsáhlý jmenný rejstřík. Netradiční přehled plasticky zobrazuje celý Wallanderův svět. Jeho blízké, kolegy a všechny další postavy, které zalidňují jeho literární krajinu. Pestrou mozaiku doplňuje rejstřík míst, kde Wallander pobýval nebo kde vyšetřoval své případy, a nechybí ani výčet jeho oblíbených hudebních děl. Kdo však dosud nečetl všechny díly, nemusí se bát nějakých spoilerů. Rejstříky zůstávají věrné detektivní záhadě a působí jako lákavá návnada pro další četbu.

Tuhle knihu si prostě musí přečíst každý milovník této nyní už detektivní ikony, bez toho by to prostě nešlo. Tohle je prostě velice povedená sonda do komisařova světa a nebude se vám z ní chtít zrovna moc odcházet. Jen pro upřesnění píšu, že jsem tuto knihu četl před Neklidným mužem. Dějově totiž probíhá před ním a Neklidný muž je i označen jako poslední případ komisaře. V této samotné knize pak není z Neklidného muže skoro nic představeno, takže spoilery nehrozí.

Nejprve ke krimi novele. Jednoduše starý a dobrý Mankell s Wallanderem. On to snad ani nijak neumí. Odmyslíme si to obrovské klišé, že zrovna v zahradě u statku, který možná komisař koupí, objeví ruku a následně celou kostru a celá novela je rázem bez chybičky. Je přehledná, jasně někde začíná, pokračuje a má uzavřený konec. Díky rozsahu kolem sta stran ji máte hned přečtenou, jedná se tedy spíš o takovou literární jednohubku. Zápletka jinak uspokojivá, až na to klišé, které ale autorovi ihned odpustíte. Kniha se čte jednoduše a v ničem neodvádí od hlavního děje. Neočekávejte nějaké kdovíjaké krváky, přemíru napětí a akce, ale nudit vás rozhodně nebude. Prostě opět povedený příběh s oblíbeným komisařem. On to snad ani autor jinak neumí, ale to už jsem psal. Jen mi trošku chybělo nějaké to větší cestování, kterým je Mankell ve svých příbězích tolik pověstný. Postavy se zde jinak chovají více než klasicky aneb žádná odchylka od normálu, a komisař je jednoduše už starý a oblíbený pardál. Jazykově se novela také nijak neliší a nabídne nám jazykový styl, na nějž jsme u Mankella zvyklí.

Druhá polovina knihy je taková encyklopedická, informativní a ocení ji hlavně fanoušci komisaře. Na jeho svět se podíváme komplexně, skrz řešené případy i hlavní postavy. Nechybí však ani obecnější jmenný rejstřík. Navíc tu objevíte i rejstřík místní (do Ystadu, kde žije a pracuje, bych se jednou velice rád podíval), pár informací o samotném komisaři (třeba jak přišel vůbec na svět a co má vlastně rád).  Prostě exkurze do jeho světa se vším všudy. Na úplný závěr pak nechybí ani kratičká lekce výslovnosti švédštiny. Je to velice zajímavý jazyk a silně uvažuji o jeho naučení se.

Nevím jak vy, ale já Wallanderův svět beze zbytku miluju a tato kniha mě v tom opět na 295 stranách jen utvrdila. Jak jsem psal výše, tak tohle je prostě povinnost pro každého jeho fanouška, a hodnotím ji 100 %. Mankell skrz Wallandera stvořil detektivní ikonu a na tom se už nikdy nic nezmění.