Dítě, které v noci našlo

Dítě, které v noci našlo slunce – Luca Di Fulvio

Kniha Dítě, které v noci našlo slunce, mi ukázala, že historický román může být napínavý, srdceryvný, ba i zábavný. Nikdy předtím jsem žádnou knihu tohoto žánru nečetla, a tudíž jsem ze začátku ani nevěděla, do čeho se to pouštím. Ukázalo se však, že jsem udělala dobrou volbu, jelikož knihu jsem hltala hned od prvního slova a příběh byl natolik poutavý, že jsem knihu ani nechtěla odložit. A proč vlastně?

Děj je situován do začátku 15. století a začíná u hlavního hrdiny Marcuse, malého devítiletého urozeného chlapce, který celý život prožil v bavlnách a teplých kožešinách. Jednoho rána je však svědkem obrovského krveprolití na jeho hradě, kde přihlíží vraždě celé své rodiny. Pro čtenáře je to zezačátku docela rána, ale chlapec je naštěstí zachráněn malou dívkou z nedaleké vesničky a uveden do bezpečí. Protože ale nad knížectvím převzal vládu krutý vládce, je Marcus, jakožto jediný přeživší nástupnického rodu, nucen změnit svůj život, ukrýt se a stát se rolníkem jako všichni ostatní. Od té doby žije coby prostý člověk a musí se podřídit zlému vládci. Je ale neoblomný a už jako malý se zapřísahne, že svou rodinu jednoho dne pomstí. Proto se později přidá ke skupině rebelů a bojuje za svobodu všech nevolníků v kraji.

Co se mi nejvíce líbilo a co si myslím, že zaujme i mnoho dalších lidí, je podrobný popis všedního života lidí tehdejší doby. Samozřejmě nikdo nemůže vědět, jak se přesně žilo v patnáctém století, tato kniha je ale dle mého názoru velmi dobrým příkladem. Do detailu se můžete dozvědět například o lékařských postupech té doby či jak vlastně fungoval lenní vztah pána a nevolníka. Od pokrmů přes všední činnosti až po náboženství vás tato kniha přenese do doby, kdy bylo vše pravděpodobně mnohem těžší, než si můžeme myslet. Alespoň mne to donutilo se zamyslet nad tím, v jaké době vlastně žijeme a jak jsme na tom oproti minulým stoletím.

Dítě, které v noci našlo slunce mne příjemně naladilo na další knihy tohoto žánru, ikdyž to není přesně to, co obvykle čtu. Je to ale krásné, na chvíli se přenést do jiné doby, zkusit si tam chvíli s hrdiny žít a poté přemýšlet nad tím, jak se svět za tak zdánlivě krátkou dobu změnil.