Doba jedová

Doba jedová – Anna Strunecká a Jiří Patočka

Kniha, jež v české literatuře zatím nemá obdoby, se dočkala velkého úspěchu a zároveň velké kontroverze. Profesoři Anna Strunecká a Jiří Patočka, vysoce erudovaní a kvalifikovaní profesionálové, sepsali velmi podrobnou příručku o všem, s čím se každý den setkáváme. O tom, co jíme, jaké léky užíváme, co v domácnosti nám může uškodit, jaká kosmetika je dobrá a špatná či něco málo o hormonech. O tom všem se v této knize můžeme poučit. Kniha však informace sděluje nekompromisním způsobem a podává ryzí fakta, s ničím se nepáře a tak některá zjištění pro nás mohou být až šokující.

Doba jedová nás informuje o věcech, o kterých si myslíme, že o nich snad už více vědět nemůžeme, jako je například úklid domácností a užívání vitamínů. I o těchto věcech se však můžeme z této knihy dozvědět mnohem více. Ovšem o tématech jako jsou „éčka“ v potravinách, funkce hormonů v našem těle či toxiny v životním prostředí už víme málo, a proto je dle mého názoru skvělé, že tato kniha tyto informace podává takovým nenásilným způsobem. Doba jedová se také zabývá kontroverzním tématem o očkování malých dětí, proto je tedy dobrý zdroj informací například pro budoucí rodiče.

Kniha je přehledná, dobře se v ní orientuje, jelikož jsou všechna témata dělena na menší články, je tedy lehké se rychle vrátit k tématu, které nás zrovna zajímá. Co se ale týče některého podání informací, myslím si, že to nemusí být ideální úplně pro každého. Kniha se totiž velmi soustředí na chemickou stránku věci, co se týče například různých funkcí látek v potravinách. Ač je kniha populárně naučná, pro naprostého laika, jež se v chemii nevyzná, můžou být některé informace nicneříkající. Není však těžké je přeskočit a pokračovat ve čtení dál. To je tedy jediné, co by některým čtenářům mohlo vadit.

Doba jedová má i druhý díl, který se zabývá dalšími zajímavými tématy. Dle mého názoru by si tyto dvě knihy měl přečíst každý, komu alespoň trochu záleží na tom, co jí a pije, na životním prostředí, správné životosprávě a ochraně svého zdraví. V dnešní době je totiž velmi lehké se ztratit v návalu informací, které nemusí být ale vždy ty správné. Doba jedová je založená na vědeckých faktech, a proto přináší jistotu v ucelených informacích.