Dobře se potatila

Než přijde mráz – Henning Mankell

Jednoho srpnového večera roku 2001 zavolá na policejní stanici v Ystadu člověk, který údajně viděl na jezeře  Marebo hejno hořících labutí. Kurt Wallander se k jezeru vydá, aby zjistil, co se tam stalo. Bere s sebou i svou dceru Lindu, která právě dokončila policejní akademii ve Stockholmu, a má nastoupit k ystadskému policejnímu sboru. U jezera žádné stopy nenajdou, ale za pár dní udeří zvířecí sadista znovu a brzy začnou mizet i lidé. Za záhadných okolností se ztratí také Lindina kamarádka z dětství Anna. Otec a dcera Wallanderovi se pouštějí do případu společně, a přece každý po svém, po stopách vedoucích až do guyanské džungle a ke křesťanskému soudnému dni. Lindina policejní kariéra může být ohrožena dřív, než vůbec začala.

Wallander stále skvěle válí. I když Wallander. Tady to není úplná pravda. Kniha je označována jako případ komisaře Wallandera a Lindy Wallanderové. Mělo by to být však spíše naopak. Hlavní slovo tu totiž má komisařova dcera a její otec zde hraje až druhé housle. Ne však nějaké bezvýznamné. Doufám, že se Linda objeví alespoň v posledních dvou zbývajících dílech této skvělé série s komisařem. Když už nedostane samostatný knižní prostor (myslím si to, ale nevím, zda třeba náhodou není postavou v nějakých dalších autorových knihách). Její postava je totiž úžasná. Opravdu výborně se potatila a je skvostně vypsaná, naprosto uvěřitelná, charakterní, hodná obdivu a skvěle fungující sama, v tandemu s otcem i v celém policejním týmu. Celkově mě velice bavila ta rodinná dynamika. Klidně by z nich mohl vzniknout takový rodinný policejní klan. Otec komisař, dcera posléze komisařka a její dítě, které by bylo jejich nástupcem. To by byla paráda. Nicméně vraťme se opět k rozsahově (456 stran) nijak nevybočující kriminálce. Autor si zde pro nás znovu připravil skvělé všechny postavy, napínavý děj, kvalitní závěr, propracovanou zápletku  i pár překvapení. Celkově vzato prostě zase typicky dobrý Mankell. Rozhodně nechybí ani typický motiv ciziny. V tomto díle se  podíváme i do USA, Dánska či do Guany. Do knihy se ponoříte hned ze začátku a nutno dodat, že začíná vcelku děsivě. Konkrétně mnohonásobnou smrtí několika lidí v guyanské džungli. Myslím, že takový případ se i skutečně stal. Nejsem si však jist, zda přímo na stejném místě. Každopádně je to hrozné. Pak se objeví zapálené zvířecí oběti a základ pro dobrý začátek je položen. Naštěstí ani zbytek knihy není ničím zkažen. Líbilo se mi i vykreslení postavy Lindiny kamarádky Anny, u níž čtenář vlastně do poslední chvíle neví, na čem je.  Zajímavé je i nazývaní její druhé kamarádky Zebrou. Samozřejmě to není její skutečné jméno, ale celkově to působí tak úsměvně a člověk si při tom opravdu vzpomene na zebru.

Chtě nechtě většina čtenářů s komisařem sympatizuje, a tak si oblíbí i jeho dceru. Hned jejich první případ dokazuje, že tvoří a nadále by tvořili dobrý tandem. Touto knihou Mankell opět dokázal, že umí zaujmout, sepsat skvělý případ a výborně vypsat postavy i prostředí. Jediné mínus na této knize je pak to, že by neuškodilo trochu více rozepsat pravý důvod těch nekalostí, které ti nábožní lidé konali. To už je však maličký detail. Knihu hodnotím 95 %. Jedna z nejlepších knih ze série s komisařem Wallanderem. I když já ji trochu hodnotím bokem. Přece jenom komisař v něm hraje tzv. druhé housle. Přečtěte si i tento díl. Mohu ho jen doporučit. Stejně jako celého Mankella.