Ernest Hemingway: Stařec a moře

Ernest Hemingway –  Stařec a moře

Dílo Stařec a moře bylo napsáno na Kubě roku 1951 a prvně vydáno bylo roku 1952. Autor této novely, americký spisovatel Ernest Hemingway, za ni roku 1954 obdržel Nobelovu cenu. I přes to, že je tato kniha velice známá a propíraná, rozhodla jsem se pro její recenzi. Snad se mi povede, alespoň obstojně.

Starý rybář Santiago, už osmdesát čtyři dní neulovil žádnou rybu. I přes tento nezdar, skromné poměry a svůj věk neztrácí nadšení pro život. V tom mu také pomáhá jeho mladý přítel, chlapec Manolin, a víra v brzký úlovek. Opět tedy vyplouvá se svou lodí na moře, tentokrát hodně daleko od břehu a s respektem se pouští do boje s přírodou. Společníky jsou mu jeho myšlenky, úvahy a každý živý tvor, se kterým se setkává a rozmlouvá.

Příběh napsaný na 104 stránkách je vlastně dosti prostý, avšak říká mnohé. Je jak hladina moře skrývající svou hloubku. Autor, milovník života a přírody, mu dává silnou autentičnost. Jeho mistrovské vypravování dělá knihu velmi čtivou. Řekněme, že z malého udělal obrovské. Člověk se zde bere jako součást přírody, která je mu rovnocenným partnerem. Je obdivována a využívána s úctou. Možná nám také ukazuje, že někdy je boj s přírodou marný a že velikost člověka může být v jeho nadšení, ale i v pokoře k životu.

Knížka je asi trochu profanovaná, což jí nejspíše škodí. Já ji ale doporučuji každému, koho láká a přeji knize i všem čtenářům, aby k ní přistupovali bez předsudků.  Mně se velmi líbí, ale jinému nemusí. Vždy jde přeci o úhel pohledu.

Soňa Brýnová

Jmenuji se Soňa Brýnová a narodila jsem se roku 1982 v Praze. Jsem studentkou prvního ročníku dálkového studia na SŠ KNIH v Brně. Miluji přírodu, historii, literaturu. Ráda poslouchám hudbu a tančím. Čtu naučnou a duchovní literaturu. Dále například Zeměplochu Terryho Pratchetta, Paula Coelha, mou oblíbenou knihou je Mistr a Markétka od Michaila Bulgakova a rozhodně Žítkovské bohyně.