Firewall

Firewall  –  Henning Mankell

Název zní trošku záhadně a laikovi zřejmě neřekne vůbec nic. Kdo se ale zajímá o svět počítačů a vidí do nich, řekněme, trochu víc, tak ten pochopí. Dnes je počítač běžná součást života a má ho snad opravdu každý. Usnadňuje nám práci, slouží jako zábava, můžeme si dopisovat či volat s lidmi klidně přes oceán. Ale pozor! Všechno se dá zneužít i pro špatné věci a bohužel se tak i děje. A tato kniha nám dává nahlédnout na jeden takový případ.

Je večer, muž je doma, napíše si do deníku pár poznámek a rozhodne se, že půjde na procházku. Dojde k bankomatu, zasune kartu, ale nevybírá peníze, chce jen vědět zůstatek účtu. Spokojeně odchází, dokonce se usmívá a najednou rána a skácí se mrtvý na zem. V jiné části města dvě mladá děvčata mávají na taxík, nechají se zavést na odlehlé místo a doslova ubodají řidiče, dosti brutálně.

Komisař Kurt Wallander má případy řešit. Nejprve se zdá, že nemají nic společného, ale je to jen zdání. Sledujeme každý krok a každou myšlenku, kterou komisař má. Najde se deník muže, který  byl u  bankomatu. Wallander mu moc nerozumí a když se pro něj chce vrátit tak deník zmizí. Muž si také pronajímal  byt, ve kterém je jen počítač. Je ale tak zabezpečený, že se do něj nikdo nemůže dostat. Komisař zariskuje a na vlastní zodpovědnost povolá na pomoc hackera. I tomu nějaký čas trvá, než se do souboru nabourá. Jeho zvědavost je velká a tak si vše zkopíruje a pátrá sám. Tím se ovšem vyzradí a je v nebezpečí. Vesmír, jak tomuto kyberprostoru říká, má ale hlubší význam. Všude se objevuje magické číslo dvacet. Co však přesně znamená? Proč umírají lidé a jejich mrtvoly se ztrácejí? Jsou to snad oběti nějakých rituálů? Komisař hledá odpovědi a proniká do světa, který mu vůbec nic neříká. Ale jedině v něm se dozví celou pravdu.

Kniha je obsáhlá, má dvě kapitoly. Kromě samotného příběhu se dozvídáme i o soukromém životě komisaře Wallandera. Cítí se osamělý, a tak po dlouhé úvaze podává inzerát, který nahraje zločincům a nastrčí mu ženu, která z něj tahá informace. V práci se zklame v kolegovi, který mu za zády škodí u jeho nadřízené. Kniha se čte velmi dobře, vše je podrobně vysvětlené a srozumitelné. Doporučila bych ji čtenářům všech věkových kategorií. Nejsou zde žádné ilustrace a upřímně řečeno by se sem ani nehodily. Obal knihy moc neosloví, vynikne název a jméno autora.

Autor Henning Mankell napsal sérii knih, které ho proslavily po celém světě. Smutné je, že žádná další kniha už nebude, protože v roce 2015 zemřel.