Hana

Hana

Hana – Alena Mornštajnová

Tato kniha je napsaná podle skutečných a velmi smutných událostí v období druhé světové války a po ní.  Je až neuvěřitelné, co všechno lidé dokázali vydržet a přežít.

Píše se rok 1954 a Mira je devítiletá holčička. Má sestru a bratříčka a je trošku neposlušná. Maminka jí výslovně zakázala chodit na řeku a procházet se po ledových krách. Jenže pro Miru je to jako lákadlo. Se svou věrnou kamarádkou Jarmilkou se vydají na řeku. A snad osud tomu chtěl, že Mira do vody spadne. Přijde domů celá promočená, maminka ji zabalí do deky a zlobí se na ni. Další den slaví narozeniny a za trest nedostane žloutkový věneček z cukrárny, který má tak ráda. Ještě netuší, že jí to zachrání život.

Po zákuscích celá rodina onemocní a nákaza postihne i lidi v okolí. Nějaký virus se dostal do vody a při výrobě tak i do zákusků. Bohužel celá rodina zemře a Mira zůstává sama. Má jen tetu Hanu, maminčinu sestru, která je ale divná. Chodí celá v černém, moc nemluví, nemá zuby, šedivé vlasy, přestože není stará. Je to její jediná příbuzná, a i když z toho Mira nemá radost, jde bydlet k tetě. Ta také o společnost nestojí, ale jakési pouto k neteři ji přeci jen přiměje se o Miru postarat.

A tak se Mira dozvídá příběh tety Hany, který začal vcelku pěkným dětstvím, dospíváním a první láskou, která ale nebyla šťastná. A dá se říci, že měla dopad na celou rodinu. Životní pouť tety Hany byla poznamenaná válkou a faktem, že ona a její rodina byli Židé. A ty, jak známo, Hitler neměl rád. Osudy celé rodiny, návaznosti a fakta mně osobně vehnaly slzy do očí. Tuto dobu bych rozhodně zažít nechtěla a můj obdiv patří všem, kdo přežili a dokázali fungovat v životě po návratu z Osvětimi.

Životní příběh je zajímavý už tím, že je skutečný. A vzpomínky lidí, kteří prožili koncentrační tábory, jsou bolestné. Autorka je velmi citlivě zpracovala, kniha se čte velmi dobře, orientace v ději je snadná. Každá kapitola popisuje vždy určitou osobu a její osud. A jak už to bývá, osudy se v určité části života prolínají.

Chápu, že pro dnešní mládež je doba války těžko představitelná. Všem dospívajícím bych tuto knihu doporučila. Mnohdy si stěžujeme na osud a hledáme co je špatně, jaká se nám dějí příkoří. Po přečtení tohoto příběhu si mnohé uvědomíte. Utrpení vypadalo hrozivě, a to o něm jen čteme.