Hvězdy nám nepřály

Hvězdy nám nepřály – John Green

Rakovina. Jedno z nejzávažnějších onemocnění 21. století, nad kterým není jednoduché zvítězit. A právě tato nevypočitatelná nemoc se stala předlohou pro román The Fault in Our Stars od americké spisovatele a vloggera Johna Greena.

Hlavní hrdinkou románu je šestnáctiletá, chytrá a ironická Hazel Grace Lancasterová, které byla již ve třinácti letech diagnostikována rakovina štítné žlázy. Hazel celé dny sleduje seriál Amerika hledá topmodelku a čte svoji oblíbenou knihu Císařský neduh od holandského spisovatele Petera Van Houtena. Její život se obrátí vzhůru nohama, když v podpůrné skupině pro lidi s rakovinou potká Augustuse Waterse. Gus je pohledný, inteligentní a charismatický sedmnáctiletý kluk, který kvůli rakovině přišel o nohu, ale boj s nemocí vyhrál. Začnou spolu trávit spoustu času a Gusovi se podaří v Hazel probudit chuť do života. Hrají spolu videohry, sledují filmy a prožívají různé dobrodružství.

Jak dopadne poutavý příběh dvou mladých lidí, kteří potýkají s takhle vážnou nemocí? Bude happy end? To se dozvíte v knize Hvězdy nám nepřály.

Chronologicky napsaný román se zajímavou zápletkou je z mého pohledu velice čtivý. Autor používá spisovný jazyk, který je prokládán citáty, metaforami a sarkastickými poznámkami, které smutnému ději dodají trošku lehkosti. Děj je strhující a místy asi budete mít co dělat, aby nějaká ta slza neukápla. Přestože má kniha vcelku klišé námět, myslím tím smrtelnou nemoc a lovestory, tak nepůsobí prvoplánově.

Stejnojmenný film byl natočen v roce 2014 a sám autor si v něm dokonce zahrál jednu menší roli. Film byl točen ve spolupráci s autorem, tudíž je knize hodně podobný a dojem ve vás také jistě zanechá.

„Já jsem si ještě nikdy žádnou nezapálil. Je to metafora, chápeš? Strčíš si zabijáka do pusy, ale nedovolíš mu zabíjet.“ (Augustus vysvětluje Hazel cigarety v jeho ústech)

Barbora Bečvářová