Jackaby

Jackaby – William Ritter

Příběh nás zavede do New Fiddlehamu v Nové Anglii roku 1892 a seznámí nás s mladou dívkou Abigail, která bojuje s předsudky svého otce, slavného paleontologa a hledá dobrodružství, které nalézá právě u „detektiva“ R. F. Jakabyho. Podivína a samozvaného detektiva, který vidí víc než ostatní a který, k nelibosti místní policie, právě řeší případ nelidské stvůry, která řádí ve městě.

William Ritter je mladý americký autor píšící pro mládež. Námět jeho knihy není určen přímo pro dospělého, a tak se k dílu musí také přistupovat. Pohoršovat se nad tím, že jsou v příběhu nadpřirozené bytosti a další podivnosti mi nepřijde správné. Knihy jsou o fantazii, a tak je tomu i u Jackabyho.

Typografická stránka knihy je nevýrazná, ale ne mdlá. Kapitoly jsou přehledně a pěkně označené. V textu se dobře orientuje. Kniha je bez ilustrací. Děj má svižnost a spád. Opravdu jsem se ani v jedné kapitole nenudila.

Přístup autora k příběhu, obsahu díla, je myslím si celkem věrohodný. Mám za to, že se těžko popisují věci a místa stará sto a více let, která už ani neexistují. Ale řekla bych, že si s tím autor celkem dobře poradil. Místa v příběhu, ať už město, budovy nebo pokoje jsou docela pěkně popsány. Díky tomu stačí jenom na chvíli zapojit fantazii a New Fiddleham roku 1892 máte před očima a procházíte se v něm společně s našimi hrdiny.

Jazykové prostředky v knize byly, ale přiznám se, že jsem se soustředila na příběh a ne na hledání metafor a podobně. :-) Přesto jsem si všimla, že příběh je místy protkán jemným humorem v podobě různých narážek. V díle bylo opravdu dost pasáží, nad kterými jsem se zasmála. Myslím si, že pro věkovou skupinu, pro kterou je kniha určena, je opravdu pěkně napsaná.

Začlenit dílo do širších souvislostí nemohu. Tato kniha byla mojí první přečtenou detektivkou v sekci young adult, a proto nemohu porovnávat s jinými díly.

Spisovatel cílí na určitou věkovou skupinu, a to se mu myslím povedlo. Napětí nechybělo, i když se přiznám, že jsem prokoukla, kdo je vrahem už někde kolem osmé kapitoly, kdy se pachatel objevil na scéně, ale nevadilo mi to. Stále jsem čekala, že se to třeba nějak zamotá a moje podezření bude chybné. Nebylo. :-)

Co bych uvítala, tak to jsou delší popisy některých scén. Zdají se mi příliš stručně popsané. Což je škoda. William Ritter je určitě nadějný spisovatel, ale trochu mě zklamalo, že se více nevěnoval tajemnu, které kniha slibovala. Dala jsem na anotaci knihy a těšila se na pořádné záhady, ale v tomto jsem byla trochu zklamána. Čekala jsem více záhad a záhadných tvorů. :-) Na mě tam těch záhadných věcí bylo prostě málo. Určitě se z příběhu dalo vykřesat víc. Ale jelikož je kniha zamýšlena na pokračování, tak se určitě dočkám v dalších dílech. Jinak spisovateli nemohu a nechci nic vytknout. Mně se kniha líbila.

Téma, které je v knize použito, není špatné. Myslím tím onu detektivovu vlastnost, vidět co normální člověk nevidí. Kdo má rád záhady, tajemné tvory, duchy, víly a podobně, určitě se mu kniha bude líbit.

Po přečtení této knihy jsem byla spokojená s tím, že jsem si jí přečetla a rozhodně to nepovažuji za ztracený čas. Pro mě je Jackaby příjemné oddechové čtení k nedělní kávě. Určitě bych Jackabyho doporučila jako napínavé čtení pro odvážně děti. Osobně se těším, až si přečtu i další díl, i když již dávno nespadám do kategorie young adult. :-)