Jiskra v popelu

Jiskra v popelu

Jiskra v popelu – Sabaa Tahirová

Tuto knihu jsem si chtěla přečíst už nějaký ten pátek, jelikož se o ní říkalo, že je to něco jako nový Harry Potter. Jiskra v popelu je fantasy/sci-fi/young adult kniha, která se odehrává v oblasti připomínající starověký Řím. Kniha se hodně liší od jiných fantasy knih, protože se v ní neobjevují přímo kouzla, ale spíše zvláštní přízraky a nadpřirozené jevy. Taky se zde objevuje klasický dystopický prvek, a to je rozdělení lidu na nadřazené a podřazené.

Setkáváme se s dvěma hlavními hrdiny – Eliasem, který patří mezi Válečníky, zrovna dodělává titul Masky, ale liší se od ostatních tím, že touží po volnosti a nesouhlasí s podřadností učenců a jejich otročením. Když se dostane mezi čtyři nejlepší, z kterých se díky zkouškám vybere nový císař, je to pro něho výzva a taky možnost, jak získat volnost. Pak tu máme Laiu – učednici, které Masky odvedly bratra a ona se ho snaží zachránit. Požádá o pomoc Odboj učenců, kteří ji za to, že bude špehovat v roli otrokyně na Šerosrázu, pomohou bratra najít a zachránit z vězení. Díky tomu se pak naši dva hrdinové setkají a celý příběh je jedna velká jízda.

Tak neskutečně poutavý a čtivý příběh jsem už nějakou dobu nečetla. Autorčin styl psaní je jednoduchý, ale zároveň obsahuje i mnoho informací. Do knihy jsem se začetla a díky tomu, že text byl psaný v první osobě a v přítomném čase, jsem se dokázala do hrdinů tak vžít, že jsem ztrácela kontrolu nad realitou. Prožíváme tady dva různé příběhy, které se střídají, ale zároveň se i prolínají. Kniha je rozdělena na krátké kapitoly, což přidává zase na tom, že knihu přečtete ihned, protože vás to donutí si říkat „ještě jednu kapitolu“ a jste na konci. Kapitoly jsou značeny římskými číslicemi, což mi přijde jako krásný, estetický a tematický doplněk. Co mě na knize zaujalo, tak je její originalita. V této době napsat kvalitní fantasy a ještě k tomu YA příběh je snad něco nemožného. Nachází se zde i pár docela nechutných scén, takže věkem bych knihu doporučila spíše starším čtenářům – tak 15+.

Knihu celkově hodnotím kladně. Postavy mi byly hodně sympatické, záporné postavy byly taky dobře vymyšlené a dokázala jsem se s nimi sžít. Nedokážu ani určit, co mi na knize vadilo. Byl to můj šálek kávy a jsem ráda, že jsem si vybrala zrovna tuhle knihu. Co musím ještě na knize pochválit je její grafické zpracování. Je to dle mého názoru poklad knihovny a o mapách, co se nachází uvnitř, ani nemluvím.

Aneta Matyáštíková

Jmenuji se Aneta a je mi 17 let. Ke knihám jsem byla vedena už od mala, ale nejvíce jsem jim podlehla asi, když mi bylo 13 let. Je to pro mě takový jiný svět a útěk od reality. Můj nejoblíbenější žánr je fantasy, ale něco si dokážu najít snad úplně ve všem.