Konečně kniha, která si zaslouží, aby se jí říkalo BESTSELLER

Jiskra v popelu – Sabaa Tahirová

Laia přišla o všechno, o své rodiče, prarodiče a nyní ji unesli bratra a ona kvůli tomu zažívá obrovské výčitky, že něco neudělala, i když mohla. Rozhodne se, že se spojí s Odbojem učenců. Ti se s ní domluví, že když ona půjde na Šerosrázkou akademii a bude pro ně špehovat, tak oni pak zachrání jejího bratra, který byl uvězněn za zradu. Jenže jsou v tom dva háčky, první je Šerosrázská akademie, místo kde se cvičí smrt – MASKY. Jedna z nich ji připravila o všechno! A druhý háček je sama velitelka Šerosrázu, kohokoli tam odboj poslal, nepřežil ani týden. Vždycky se je velitelce podařilo odhalit a krutě ztrestat. Tresty dává za cokoliv, i když jí pozdě donesete čaj. Není se pak čemu divit, že má kuchařku s rozřezanou kůží a dokonce jednu služebnou bez oka. Každý se jí bojí. Laia také, ale pro záchranu bratra je ochotna udělat cokoliv!

Elias, druhá hlavní postava, je student Šerosrázu. Měl by být zlý, smrtící a nadšený, když může někoho zabít, což ovšem není. Proto se těsně předtím, než dokončí studium, rozhodne utéct pryč. Auguři mu ovšem udělají čáru přes rozpočet, jelikož vyhlásí soutěž a Elias je jeden ze čtyř vyvolených, kteří se mohou zúčastnit, a kvůli cti své rodiny musí přijmout. Cílem soutěže je zvolit nového císaře. Jelikož stávající císař nemá dědice.

Co se nestane? Laia a Elias se samozřejmě setkají, Šerosráz přece jen není tak velký. Eliase trápí výčitky svědomí, že zabil tolik lidí a že celkově začíná být zkažený, a proto se rozhodne Lai pomáhat a vytáhne ji z nejednoho průšvihu, do kterého se dostane. Laia zjistí, že ji není úplně lhostejný, i když k němu má přeci jen odporu kvůli tomu, že je jeden z Masek, které ji povraždili rodinu.

Nakonec zjistíme, že jsou jeden pro druhého důležitější, než se na první pohled zdá a řekněme, že jejich spojenectví může zatřást s celým Impériem!

Kniha se mi opravdu strašně moc líbila. Na to, že je to autorčin debut, je to úžasný literární počin!

Ta zápletka, celková stavba děje, dva pohledy na věc, Laia a Elias jsou skvělé postavy, člověk je miluje i nesnáší. A některá ta jména jsou prostě vybroušená k dokonalosti.

Musím přiznat, že knihu jsem četla asi jen čtyři dny, a když jsem si začala uvědomovat ubývající stránky k přečtení, pocítila jsem lítost, že budu muset tento příběh tak brzy opustit. Když jsem ji pak dočetla, nezačala jsem hned psát recenzi, jak mívám obvykle ve zvyku. Nejdříve jsem si musela ujasnit, co Vám vlastně napíšu. Musela jsem v sobě nejdříve utišit tu bouři v srdci, kterou jsem během čtení cítila. Kdo umí číst srdcem, pochopí, jaké pocity jsem zažívala. Proto napsat recenzi na tento skvost pro mě bylo těžké, stejně jako vědomí, že se budu muset knihy vzdát ve prospěch školy a opět sáhnout po jiné, která určitě nebude tak perfektní jako tato.

Zuzka Floderová

Řekla bych o sobě, že jsem typický knihomol. Nejraději mám fantasy, detektivky a sem tam i něco z červené knihovny na odlehčení, ale po pravdě přečtu cokoliv, co mi kdo dá. Nejradši mám ale knihy, kde se z hlavní postavy, káčátka, stane labuť. Nejkrásnější příkladem a mou nejoblíbenější knihou bych řekla, že je Jana Eyrová od Charlotte Brontë.