Meč Severu

Meč severu – Luke Scull

Meč severu, původně The Sword of the North, je druhý díl z trilogie britského autora Luka Sculla. Jeho předchůdce, Temné bratrstvo, získal pozitivní ohlasy a Scull se díky němu pomalu začíná prosazovat jako úspěšný Grimdark autor.

Stejně jako první díl je i Meč severu fantasy spadající pod Grimdark sub-žánr. Tento sub-žánr je charakteristický svými temnými motivy, grafickým obsahem a větší realističností v určitých ohledech příběhů typických pro něj. Žánr ani kniha nejsou pro každého, a proto pokud vás grafické násilí či depresivní motivy odrazují, poté toto rozhodně není kniha pro vás.

Děj pokračuje tam, kde jej poslední díl zanechal, a opět sleduje cesty starých známých, jako je Davarus Cole nebo Brodar Kayne, po kterém je i kniha mimo jiné pojmenována. Dále dostává více prostoru zejména i Polomág nebo Saša. Ukazují se nám ale i postavy nové pro tento díl. Děj samotný již není tak natvrdo spojen jako v minulé knize, ale více se zabývá cesty jednotlivých postav. Má avšak stále několik společných motivů, které do sebe hezky zapadají.

I přesto, že příběh je méně centralizovaný než v předchozím díle a trpí pokračovacím syndromem, kdy se občas zdá, že většina čeho se děje, je pouze další předehra, stejně jako minulý díl byl, tak opět rozvíjí velmi zajímavý svět, který Scull  vytvořil, a jednotlivé dílky příběhu do sebe hezky pasují, pomalu formující jednu velkou formaci. Většina postav se vyvíjí a chová, tak jak by jste čekali z jejich vývoje a cest z minulého dílu. Celkově má dílo i přes přes svůj menší syndrom velmi organický pocit a zapadá dobře do dějové linky. Po délkové stránce dostáváme opět okolo 500 stránek.

Jazyk naneštěstí opět trpí stejnými problémy, ale i plusy jako v díle minulém. Neustále se svým neuceleným překladem. Stejně jsou na tom i postavy, které také stále trpí svým hlavním problémem z minulého dílu. A to tím, že pokud k vám nepřirostou, tak vám bude opravdu ukradené, co se jim stane, a příběh tím ztrácí spád a stává se náročné jím prokousávat. Bohužel některé z hlavních postav jsou k tomuto dost náchylné a dost kazí celkový požitek z knihy. Toto je ale nakonec velmi individuální problém, který vás může postihnou méně nebo více podle vašich preferencí a názorů.

Opět nemohu říci, že by mi Meč severu vzal dech. Co ale mohu říci, je, že se rozhodně jedná o krok vpřed od minulého dílu a dává vysoké naděje poslednímu dílu, který doufejme opravdu využije, co pro něj jeho dva předchozí díly připravily.