Na západní frontě klid

Na západní frontě klid – Erich Maria Remarque

„No tak vy opičáci, chcete žít navždy?!“

Major seržant Daniel Joseph Daly – velitel námořní pěchoty při útoku na Německé pozice.

Autorem této knihy je Erich Maria Remarque, německý spisovatel a pacifista. Jeho pacifismus se notně podepsal na této knize, kde líčí hrůzy války i osudy tzv. „ztracené generace“. Stal se nežádoucí osobou a nepřítelem nacistického Německa, které jeho knihy zakázalo. Zemřel v roce 1970 v Locarnu.

Válka…Válka je vždycky stejná. Tato první slova, která jsem si vypůjčil z jedné počítačové hry, dokonale vystihují nejen Remarquův „Na západní frontě klid“, ale také veškeré utrpení, zmar, ale i rozčarování a deziluzi všech vojáků, kteří v nějaké válce bojovali, bojují a bojovat budou.

Dílo samotné všechno toto popisuje beze zbytku. Hlavní hrdina i jeho přátelé, mladí studenti, v podstatě ještě děti, jsou doslova pohlceni jakýmsi, hodně lidem vlastním, pocitem vlastenectví (částečné díky jednomu z profesorů na jejich škole) a díky tomu se dobrovolně přihlásí k armádě. Právě zuří Velká válka, a aniž by si kdokoliv z nich pořádně uvědomoval, do čeho se to řítí, octnou se ve výcviku, kde už to pomalu, ale jistě přestává být ta romantická představa o službě, vlasti a onom „však co se mi může stát?“. Naráží na krutost i bolest a ponížení, aniž by se vůbec dotkli pekla zákopů. Velmi naturalistickým a explicitním stylem pak autor popisuje následné válečné běsnění. Přátelé padají jako mouchy, útoky a protiútoky se střídají až s železnou pravidelností, smrt plynem, kulkami nepřítele, či z vlastních řad, rozdíly ve vnímání války mezi těmi, kdo se jí účastní, a kdo ji znají jen zdálky. Rodiče nepoznávající vlastní syny, všechno znamená smrt. Ať už těla, či duše.

Protože válka…válka je vždycky stejná.

Kniha se mi velmi líbila, částečně proto, že rád čtu o Velké válce (1. sv. válka). Jak jsem už zmínil, styl autora je velmi naturalistický, což se pro takovéto téma velmi hodí a je poplatný tehdejší době (vzniku díla). Zároveň, jak jsem také zmínil, byl Remarque pacifista, což jenom umocnilo hrůzy líčené v knize. Rozhodně bych ji doporučil všem, kteří rádi čtou.