Nešťastný to výběr četby

Koncert bez básníka – Klaus Modick

Román o tom, jak básník Rilke zmizel z nejslavnějšího obrazu německé secese. Román o vzniku jednoho z neslavnějších obrazů německé secese, o komplikovaném vztahu umělců a o lásce. Malíř Heinrich Vogeler je na vrcholu tvůrčích sil. V červnu roku 1905 je mu udělena zlatá medaile za umění a dílo, kterou dostane za celoživotní dílo, ale především za obraz Koncert neboli Letní podvečer, dokončený po pěti letech práce. Ten je na veřejnosti představován jako mistrovské dílo, ale pro něj představuje výsledek trojího ztroskotání. Jeho manželství se ocitlo v krizi, umělecké sebevědomí má jak na houpačce a jedno křehké přátelství teď nenávratně skončilo v troskách. Rainer Maria Rilke, literární hvězda a jeho spřízněná duše Vogeler se navzájem odcizili. Důkazem byť i onen obraz. Rilkovo místo mezi dvěma ženami, které miluje, tu zůstává prázdné. Klaus Modick vypráví o tom, co oba muže svedlo dohromady, co je rozdělilo a jaký podíl v tom měly žen, umění, peníze a politika.

Mám rád historii, umění a knihy od nakladatelství Host, ale přesto se mně toto dílko zase až tak moc nelíbilo. Problém jsem měl hned od začátku až po konec s hlavními postavami. Nějak jsem jim nedokázal přijít na chuť. Dalo by se říct „prostě umělci“, tak co jsem taky čekal, že? Přesto mě ta chvilková sympatie a za chvíli antipatie k hlavním hrdinům začala vadit. Ostatní postavy jsou pak nezajímavé, chvílemi i otravné. Vadil mi i častý, ne zrovna posloupný děj. Chvíli trvá, než se při čtení opět zorientujete. Občas se mi i bohužel stalo, že jsem se při čtení tohoto díla nudil. Kniha je plná hlubokomyslných myšlenek, ale někdy je jich tu až přespříliš. Oceňuji vhled do tehdejšího uměleckého světa a vyvolání zájmu čtenáře o tuto dobu, umělce a jejich díla. Popis prostředí je pak autorem myslím zvládnut dobře. Rozsahově se Koncert bez básníka řadí spíše k těm kratším titulům (konkrétně má 240 stran). Hodnocení knihy u mě pak sráží i její samotný závěr. Chtělo by to nějakou překvapující pointu či lepší rozuzlení.

Toto dílo hodnotím 60 %. Byť se mi kniha nečetla zrovna nejlépe, tak na ní oceňuji onen náhled do tehdejší umělecké společnosti,  celkově zajímavé téma a probuzení zájmu se o tomto tématu dozvědět více, dobrý popis prostředí, pár hlubších myšlenek a samotný příběh má koneckonců také pár lepších kapitol.