NUDA, NUDA…POČKEJ SI… NUDA

Alchymista – Coelho Paulo

Dlouho jsem hledala knížku, která by se mi dobře četla a mohla by se mi i líbit. Vzhledem k tomu, že patřím už k takovým těm literárním gurmetům, tak si knihy, které bych si ráda přečetla, velmi pečlivě vybírám na základě autorů, očekávání i recenzí. Tentokrát jsem ale hledala knihu, u které bych si opravdu mohla odpočinout v mrazivých zimních měsících v teple u krbu s obrovským hrnkem čaje na horách, a nehledala velké souvislosti v psychologickém prokreslení děje.

Na doporučení své kamarádky jsem se tedy rozhodla pro Alchymistu od Paula Coelha. O tomto  spisovateli jsem slyšela pouze samou chválu od mého okolí. Spisovatel brazilského původu s velmi zajímavou minulostí, velmi čtivý s občasnými filozofickými myšlenkami, tak akorát pro to, co jsem právě hledala, řekla bych. Jeho Alchymista si nese nálepku nejlepší brazilský bestseller.

Upřímně? Čekala jsem něco mnohem lepšího a četla jsem mnohem lepší knihy. Kniha, která byla sepsána pod tím nejteplejším sluncem, nám bohužel nic nového pod své světlo nepřinesla.

Příběh o pastýři, který se vydá hledat poklad mezi egyptskými pyramidami kvůli tomu, že mu zdál dvakrát stejný sen pod jakýmsi fíkovníkem. Cestou zažije velké dobrodružství, potká nové přátele i nepřátele a získá nové zkušenosti. Později zjistí, že jeho život s milovanou ženou je poklad, jenž ve skutečnosti hledá.

Nemůžu říct nic jiného než jednoduše…NUDA. Tento prvek se objevuje v literatuře už tak dlouho, že nás to nemůže překvapit. V literatuře se tomu říká tzv. rytířská výprava. V překladu to znamená, že hlavní hrdina, který nemá v životě štěstí, se vydá na jakousi cestu nebo pouť, během které projde velkou proměnou a na konci se stane velmi silným a šťastným, bohatým z lásky přátel atd. Těchto příběhů není zrovna málo. Takovým příkladem může být například i Harry Potter, Hobit, Malý princ nebo Danteho Božská komedie a samozřejmě mnohem víc.

Abych ale nebyla úplně kritická, musím uznat, že právě tato jednoduchost mě svým způsobem i překvapila. Ne kvůli ději nebo nápadu, ale právě kvůli tomu, že jsem u ní nemusela vůbec přemýšlet a skvěle jsem si odpočinula. Tudíž knihu doporučuji opravdu každému, kdo je v dnešní době přepracovaný a chce alespoň na malý moment vypnout, nebo všem, kteří si zrovna hledají cestu do tajného světa čarovných knih.